Zdjęcie, to najlepsza pamiątka z wakacji. Oczywiście pod warunkiem, że jest dobrze zrobione. Cóż nam po zdjęciu, na którym niewiele widać? Rozmazany, za ciemny albo zwyczajnie nudny obraz, to najczęstsze "bolączki" fotografa-amatora.
Jak zatem zrobić zdjęcie, by być z niego zadowolonym?
Pierwsza zasada brzmi: zawsze miej przy sobie aparat - radzi fotograf przyrody Piotr Pukos. Zdaniem specjalisty bardzo często jest tak, że wychodzimy z aparatem w teren, robimy zdjęcie i nie jesteśmy z niego zadowoleni. Dobre zdjęcie, to niekoniecznie te zaplanowane, przemyślane.
W sztuce fotografowania nie ma złej pogody i złej pory na fotografowanie - podkreśla Pukos. Nawet podczas deszczu można robić piękne zdjęcia.
Trzeba tylko wiedzieć, jak wykorzystać funkcje, które posiada nasz aparat. Wiele osób zupełnie nie korzysta z ręcznych ustawień i robi zdjęcia w trybie "auto", które jest fabrycznym, stałym ustawieniem.
Funkcja auto, choć bardzo wygodna, czasem się jednak nie sprawdza. Dlatego warto zwócić uwagę na kilka funkcji w naszym aparacie i wiedzieć, jak dostroić parametry chociażby do aktualnych warunków pogodowych.
Jedną z takich funkcji jest czułość. Zazwyczaj jest ona ustawiona automatycznie bądź na 100 ISO. W aparacie analogowym o warunkach doboru naświetlenia decyduje czułość założonego filmu.
W aparacie cyfrowym o czułości decyduje matryca i wbudowana elektronika, dając wypadkową czułość. W obu typach aparatów czułość wyrażona jest w jednostkach zdefiniowanych przez organizację ISO (International Standards Oragization).
Typowe aparaty kompaktowe mają matrycę oznaczoną 1/2,5", o wymiarach 5,76mm x 4,29mm. Czułość tych aparatów jest w przedziale 50 do 400 ISO. Dobre aparaty cyfrowe, nawet bez wymiennych obiektywów, mają możliwość ustawienia czułości nawet do 3200 ISO.
Zdjęcie zrobione z różnymi ustawieniami balansu bieli
Drugim ważnym ustawieniem jest balans bieli. - Światło ma różną temperaturę barwową o różnych porach dnia - tłumaczy fotograf. Światło idealnie białe występuje jedynie w między godzinami 9-11 w ciągu dnia, a później między 13-15. Podczas pozostałych pór dnia ma różne natężenia.
Światło białe jest mieszaniną wszystkich możliwych kolorów od czerwieni po fiolet. Po przejściu przez pryzmat światło zostaje rozszczepione na wielobarwną "tęczę". Ludzkie oko łatwo odróżnia kolory. Matryca światłoczuła nie rozróżnia kolorów, a jedynie natężenie światła.
Dlatego tak istotna jest regulacja czułości na poszczególne kolory. Funkcja balansu bieli służy do skompensowania nadmiaru jakiegoś koloru tak, aby fotografowany obiekt wyglądał tak, jak widzi go ludzkie oko.
Przykładem złego balansu bieli są "niebieskie" zdjęcia, które zrobiliśmy w pochmurny dzień. Podobnie jest z fotografowaniem zachodu słońca - źle zbalansowany obiektyw sprawia, że nasza fotografia będzie zbyt żółta.
Piotr Pukos radzi, by przestawić w aparacie funkcję z auto na jakiś motyw, np. krajobraz. Wówczas na wyświetlaczu powinna pojawić się informacja o dopasowaniu obrazu do warunków. Fotograf zapewnia, że operując czułością i balansem bieli będziemy bardziej zadowoleni z wakacyjnych fotograficznych pamiątek.
(mb)