Izraelsko-amerykański pianista skonstruował program swojego warszawskiego występu wokół kategorii głosu w twórczości instrumentalnej Césara Francka, Samuela Barbera, Fryderyka Chopina i swojego ulubionego Franciszka Schuberta.
- Wokalność słychać zwłaszcza w utworach Schuberta. Nic dziwnego: w końcu to był jeden z najwybitniejszych kompozytorów pieśni. Ale nawet w tych wielkich formach jak jego Sonaty wciąż słychać intymny nastrój, śpiewność, poetyckość i bliskość głosu. Schubert nigdy tego nie stracił. Chopin myślał podobnie - mówił Inom Barnatan w rozmowie z Barbarą Schabowską.
Nic dziwnego, że fonograficznym debiutem artysty była płyta z utworami Schuberta z 2006 roku. Wywołała ona entuzjastyczne reakcje krytyków. Drugi album “Darknesse Visible” (2012) uznany został za instrumentalną płytę miesiąca przez „BBC Music Magazine” i trafił do czołówki rocznego zestawienia nagrań muzyki klasycznej “The New York Times”. Najnowsze wydawnictwo (2013) to powrót do muzyka Schuberta.
Związek urodzonego w Izraelu pianisty ze Stanami Zjednoczonymi rozpoczął się w 2006 roku, gdy przeprowadził się on na stałe do Nowego Jorku. Bardzo szybko zrobił duże wrażenie na amerykańskim środowisku muzycznym, co już w 2009 przyniosło mu prestiżowy Avery Fisher Career Grant. W tym roku Barnatan rozpoczyna współpracę z Nowojorską Filharmonią jako pierwszy artysta występujący z tym zespołem regularnie przez kilka sezonów - "Artist in Assotiation”.
- Ameryka jest przyjaznym miejscem do życia dla muzyka. Oczywiście Europa ma niesamowitą historię i ogromny dorobek muzyczny. Ale w Ameryce od razu poczułem się akceptowany. - wyjaśniał artysta swój wybór. - Tam każdy może zostać, kim chce. Jeśli ktoś polubi twoją grę, to nie ma znaczenie twoje pochodzenie, szkoły, pedagodzy czy związki z tradycją. To rzadkie podejście - dodał.
Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy Barbary Schabowskiej z Inonem Barnatanem z audycji "Letni Festiwal Muzyczny".
mm