Tematem przewodnim koncertu we Freibergu był śpiew ptaków w ujęciu przede wszystkim barokowych twórców: Vivaldiego, Haendla i Bibera. Jak tłumaczył w Dwójce Lars Ulrik Mortensen, kompozytorzy wykorzystujący ptasie odgłosy zaczynali od odtwarzania tych dźwięków. Ale na imitacji się nie skończyło. - Zaczęto te odłosy ze sobą mieszać, zestawiać i używać jako podstawy strukturalnej, jako czynnika formotwórczego. Poza tym ewoluowały także nowe techniki, jak choćby włączanie do utworów nagranych na taśmę ptasich śpiewów, jak to miało miejsce w utworach Ottorino Respighiego - tłumaczył artysta.
W jakim sensie śpiew ptaków wpłynął na rozwój muzyki? Jakie ptasie gatunki pojawiają się w barokowych utworach najczęściej? Lars Ulrik Mortensen opowiadał również o swojej drodze artystycznej, na której była również buntownicza z ducha fascynacja rock'n'rollem i free jazzem.
W nagraniu posłuchamy również rozmowy z Krzysztofem Urbaniakiem.
***
Prowadzi: Milena Gąsienica, Beata Stylińska
Gość: Lars Ulrik Mortensen (klawesynista i dyrygent), Krzysztof Urbaniak (organista)
Data emisji: 6.09.2017
Godzina emisji: 20.30
Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".
jp/mz