"Fajerwerki" Agaty Zubel na stulecie niepodległości

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2018 09:55
- To święto do cieszenia się, więc skomponowałam ten utwór w duchu radości i chciałabym, żeby był on źródłem radości dla innych - Aga Zubel mówiła o swoim dziele, które zostało prawykonane na festiwalu "Chopin i jego Europa".
Audio
  • Agata Zubel o kompozycji "Fireworks" (Letni festiwal muzyczny/Dwójka)
Młodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej
Młodzieżowa Orkiestra Unii EuropejskiejFoto: Peter Adamik/archiwum Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Gianandrea Noseda Photo Sussie Ahlburg 2012_kadr 1200.jpg
Gianandrea Noseda: w muzyce narodowość nie ma znaczenia

- Przed przystąpieniem do pracy wiedziałam, że to ma być utwór na okoliczność 100-lecia niepodległości Polski, że ma być napisany na orkiestrę i że prawykona go Młodzieżowa Orkiestra Unii Europejskiej - zdradzała szczegóły zamówienia festiwalu "Chopin i jego Europa" Agata Zubel.

Kompozytorka opowiadała w audycji o pracy nad dziełem i zachwycie, w jaki wprawiłam ją młodzieżowa orkiestra. - Oni reprezentują z jednej strony profesjonalizm, a z drugiej młodość, tryskającą energię i otwartość na nowe zjawiska muzyczne. Jestem zauroczona tymi ludźmi.

Po festiwalu "Chopin i jego Europa" utwór "Fireworks" zostanie wykonany w Berlinie i na festiwalu BBC Proms w Londynie.

***

Rozmawiała: Ewa Szczecińska

Gość: Agata Zubel (kompozytorka)

Data emisji: 13.08.2018

Godzina emisji: 21.00

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".

bch/pj


Czytaj także

Szymon Nehring: myślę o orkiestrze jak o atłasowej chustce

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2018 08:00
- Jest to koncert napisany głównie pianistycznie i ta orkiestracja żartobliwie bywa nawet przyrównywana do harmonizacji - ceniony pianista opowiadał w Dwójce o swoim stosunku do Koncertu f-moll Fryderyka Chopina.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Alexei Lubimov: fortepian historyczny? Nie ma czegoś takiego

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2018 13:31
- Są setki fortepianów, setki szczebli ewolucji. Inne są fortepiany wiedeńskie, inne włoskie. To odmienne instrumenty, inna jest też "wymowa" wykonywanej na nich, z pozoru tej samej, muzyki - mówił w Dwójce ceniony rosyjski pianista, który wystąpił z recitalem na festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gianandrea Noseda: w muzyce narodowość nie ma znaczenia

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2018 08:51
- Nie przywiązuje się zbyt wielkiej wagi do tego, czy siedzący obok kolega to Francuz, Włoch, Polak czy Duńczyk. Cel jest jeden – służyć swym talentem zespołowi, służyć muzyce - mówił w Dwójce włoski dyrygent.
rozwiń zwiń