Dang Thai Son: u Paderewskiego jest poetyckość z polską duszą
Zwycięzca VIII Konkursu Chopinowskiego podkreślił, że gdy zaczyna pracę nad utworem, to z reguły zna już jakieś jego interpretacje, ale nie szuka w nich inspiracji. - Pracuję wyłącznie z partyturą i klawiaturą fortepianu, przy którym siedzę. Podejmuję konkretne decyzje, zwłaszcza w repertuarze romantycznym. Czy w tym miejscu przyspieszyć, czy trochę się wycofać, czy zagrać coś ostrzej, czy może jednak delikatniej. Poza tym intensywnie studiuję też partię orkiestry. Muszę dokładnie wiedzieć, co się dzieje w całej partyturze, bo inaczej czuję się zupełnie zagubiony.
Pianista dodał, że dopiero po zakończonej pracy z przyjemnością sięga po inne nagrania. - Z czystej ciekawości, żeby usłyszeć, jak dane fragmenty odczytują inni muzycy.
Podczas tegorocznego Festiwalu Chopin i jego Europa. Pianista mówił o swoim stosunku do tego dzieła, ale też do samego kompozytora, którego bardziej ceni ze względu na pewną charyzmę niż samą twórczość. Gość Dwójki w ciekawy sposób opowiadał także o tym, co się z nim dzieje podczas występów ("Kiedy grasz na estradzie, jesteś więcej niż jedną osobą...").
***
Rozmawiał: Grzegorz Dąbrowski
Goście: Garrick Ohlsson (pianista)
Data emisji: 30.08.2018
Godzina emisji: 21.10
Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".
bch/pg