Gościem audycji był szef i założyciel Capelli Neapolitana, dyrektor artystyczny - rezydent tegorocznego Festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Od ponad trzech dekad Antonio Florio jest niezrównanym propagatorem neapolitańskiej muzyki dawnej. Wydobywa z zapomnienia arcydzieła neapolitańskich mistrzów, często je rekonstruuje i wykonuje ze swoim zespołem Capella Neapolitana.
Gość audycji przypomniał, że od początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku nie było możliwości studiowania we Włoszech muzyki dawnej zgodnie z nowymi trendami.
- Korzystanie z instrumentów z epoki nie wchodziło w grę. Na przykład klawesyn uznawano za przeżytek, leciwego przodka fortepianu, dla którego miejsce jest już tylko na śmietniku historii. Jednak kilku włoskich pionierów postanowiło pójść pod prąd i wyjechało studiować za granicę. W pierwszej połowie lat osiemdziesiątych wrócili do kraju i zaczęli dzielić się wiedzą i entuzjazmem, którymi nasiąkli w Amsterdamie, Londynie, Paryżu czy w Bazylei. Dzięki temu sytuacja zaczęła zmieniać się najlepsze - powiedział Antonio Florio.
W jakich okolicznościach powołał do życia zespół La Cappella Della Pietà De' Turchini, dziś znany jako Cappella Neapolitana i dlaczego za patrona obrał neapolitańskiego kompozytora Franceska Provenzalego? Skąd zainteresowanie właśnie Neapolem, skoro muzyka dawna kwitła na całym półwyspie Apenińskim? Południe Włoch to też muzyka ludowa - Tarantelle - bardzo silna tradycja, która naznaczała również muzykę dworską. W jakim stopniu ta tradycja oddziaływała na muzykę neapolitańską? O tym w nagraniu audycji.
***
Rozmawiała: Klaudia Baranowska
Gość: Antonio Florio (dyrygent, szef i założyciel Capelli Neapolitana)
Data emisji: 1.05.2019
Godzina emisji: 16.00
mko