Rekonstrukcja oprawy muzycznej mszy z czasów Władysława IV

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2011 11:11
400 lat temu w Wenecji ukazał się zbiór utworów Mikołaja Zieleńskiego – jednego z najwybitniejszych kompozytorów dawnej Rzeczypospolitej. W sobotnie popołudnie zabrzmią one w Archikatedrze św. Jana w Warszawie – oraz na antenach radiowych w całej Europie.

O Mikołaju Zieleńskim wiemy w zasadzie tylko tyle, że był kapelmistrzem prymasa Polski Wojciecha Baranowskiego, który też sfinansował wenecką edycję (zapewne głównie jako pomnik własnej chwały i szczodrości mecenatu). Nie znamy żadnego innego dzieła Zieleńskiego, choć z pewnością musiał skomponować wiele utworów dla prymasowskiej kapeli, a zapewne także dla innych zespołów. Kompozycje zawarte w dwóch księgach (zatytułowanych Offertoria oraz Communiones) opracowują teksty części liturgii mszalnej, zmienne zależnie od święta – proprium de tempore.

Ideą koncertu jest ukazanie tych utworów w ich oryginalnym, mszalnym kontekście, w którym pojawiają się bardzo rzadko. W tym celu należało wybrać cykl stałych części mszy – ordinarium missae. Niestety, nie zachowało się żadne takie dzieło pióra Zieleńskiego, lecz przetrwały inne msze z czasów wazowskich, w których kompozytor żył i tworzył.

Swobodna rekonstrukcja mszy Wazowskiej za podstawę przyjmuje więc Missa super "O gloriosa Domina" Marcina Mielczewskiego, kompozytora następnej generacji, skomponowaną na kanwie popularnej pieśni maryjnej. Cała msza jest poświęcona Maryi – "Gosdpodze uwielbionej" i zabrzmią podczas niej również maryjne motety Zieleńskiego oraz współczesnego mu Włocha działającego w Rzeczpospolitej przełomu XVI i XVII w., którego dzieła przetrwały wyłącznie w polskich źródłach – Giovanniego Battisty Coccioli, a także innego z królewskich kompozytorów, pokoleniowo bliższego Mielczewskiemu i współpracującego z nim we władysławowskiej kapeli – Kaspara Förstera.

/

Dopełnieniem muzyki wokalnej będą wykonywane ówczesnym zwyczajem podczas nabożeństw sonate da chiesa – w tej roli kompozycje Marcina Mielczewskiego oraz Aldebranda Subissatiego, kolejnego przedstawiciela sporej grupy wybitnych Włochów goszczonych i wielbionych w ówczesnej Polsce, w czasach światłego mecenatu rozmiłowanych w muzyce Wazów oraz naśladujących mody królewskiego dworu arystokratów.

Na transmisję z Archikatedry św. Jana w Warszawie zaprasza Magdalena Łoś

 

 

Program

Msza wazowska – In honorem Beatae Mariae Virginis Gloriosae
Rekonstrukcja oprawy muzycznej mszy celebrowanej w kaplicy Władysława IV


Pieśń O gloriosa Domina

Marcin Mielczewski Aria a 3

Giovanni Battista Cocciola O Maria Dei genitrix

Marcin Mielczewski Missa super "O gloriosa Domina" Kyrie, Gloria

Aldebrando Subissati Sonata per Evangelium, Ave Virgo

Graduał – Flores apparuerunt (chorał gregoriański)

Tractus – Marcin Mielczewski Deus in nomine tuo

Marcin Mielczewski Missa super "O gloriosa Domina" Credo

Offertorium – Mikołaj Zieleński Beata es Virgo Maria

Marcin Mielczewski Missa super "O gloriosa Domina" Sanctus, Agnus Dei

Communio – Mikołaj Zieleński O gloriosa Domina

Postcommunio – Kaspar Förster Jesu dulcis memoria

Benedicamus Domino (chorał gregoriański)

Marcin Mielczewski Canzon a 3

Pieśń O gloriosa Domina


Wyk.:  Dagmara Barna – sopran I, Natalia Kawałek – sopran II, Joanna Krasuska-Motulewicz – alt, Zbigniew Malak – tenor I, Dirk Snellings – bas, Chór Kameralny Tempus, Andrzej Borzym jr. - kierownictwo artystyczne, Zespół Instrumentów Dawnych Il Tempo, Agata Sapiecha - kierownictwo artystyczne

 

2 lipca (sobota), godz. 17:00

Czytaj także

Powrót Odysa, czyli wierność i zdrada w najlepszym wykonaniu

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2011 20:20
Król Itaki po zwycięskiej wojnie trojańskiej wracał do domu długich 10 lat. Jego nagłe pojawienie się po tak długim czasie (gdy już niemal powszechnie uznano go za zmarłego) spowodowało oczywiście mnóstwo komplikacji. Opowiada o tym opera Monteverdiego.
rozwiń zwiń