BBC Proms 2018. Muzyczne spojrzenia na wojnę
Muzyka amerykańska pierwszej połowy ubiegłego stulecia przypomina patchwork będący artystyczną kompilacją różnych nurtów. - Tym, co łączy twórczość George’a Gershwina, Leonarda Bernsteina i Charles’a Ives’a jest wątek muzyki popularnej - stwierdził gość audycji.
Przypomniał też, że pierwszym z kompozytorów amerykańskich, który sięgnął do tradycji muzyki popularnej był Charles Ives. - W swoim kompozycjach wyraźnie odwoływał się do muzyki folkowej, bluesa i pieśni religijnych. Ives szukał w źródłach amerykańskich indywidualności narodowej - zauważył Wojciech Bernatowicz.
Z folkowego źródła czerpał także Georg Gershwin, który sam pisał popularne piosenki cieszące się w latach 20. ogromnym wzięciem. - Zmiany w jego twórczości przyniosła dopiero nauka czerpana z lekcji kompozycji i teorii muzyki, mające wpływ na rozwój wątku musicalowego w jego twórczości - dodał muzykolog.
Jaki wpływ na kompozycje Ives’a miał wyznawany przez niego transcendentalizm filozoficzny? Jakie miejsce w twórczości Gershwina i Bernsteina znajduje amerykański jazz i tradycja europejskiej muzyki klasycznej? Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji.
***
Rozmawiała: Aleksandra Tykarska
Gość: Wojciech Bernatowicz (muzykolog - Wydział Artystyczny UMCS, Instytut Muzykologii UW)
Data emisji: 6.08.2018
Godzina emisji: 20.50
Materiał został wyemitowany w audycji Letni Festiwal Muzyczny.
mko/bch