Krzysztof Droba. Mistrz muzyki współczesnej
Komponując tę muzykę, myślałam o zagadce zniewalania umysłu, o ucieczce od zniewolenia... To niedokończone rozmowy z Krzysztofem - napisała w programie festiwalu Warszawska Jesień Anna Zawadzka-Gołosz. Kompozytorka punktem wyjścia swojego dzieła uczyniła myśl św. Tomasza z Akwinu: ufając Bogu, odwoływał się on równocześnie do rozumu – łącząc religię z rozumem przy badaniu istoty świata. Ex motu ("z ruchu") to pierwszy z pięciu argumentów za istnieniem Boga, które wyprowadził św. Tomasz w swoim dziele Suma teologiczna (tzw. pięć dróg). Proste, rozumowe dochodzenie oparte było na wnioskowaniu, że skoro istnieje ruch, to musi być pierwszy „poruszyciel”. Koncepcja kształtowania tkanki dźwiękowej utworu poszła tym tropem.
Utwór powstał na zamówienie festiwalu Warszawska Jesień.
Program:
Anna Zawadzka-Gołosz Ex motu (zamówienie Warszawskiej Jesieni); Akiko Yamane Harakiri Maiden; Louis Andriessen De Staat;
wyk. Kakushin Nishihara – biwa, pro Modern ensemble: Marta Czarkowska, Katarzyna Bienias, Ewa Puchalska, Ewelina Rzezińska – soprany, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Etienne Siebens
***
Tytuł audycji: Letni Festiwal Muzyczny
Prowadzi: Ewa Szczecińska
Data emisji: 29.09.2018
Godzina emisji 19.00
materiały prasowe WJ/bch/jp