Fabio Biondi: muzyka Moniuszki jest wyrafinowana i ma mnóstwo detali

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2024 09:47
- Moniuszko to kompozytor, który wymaga wiele czasu i wiele zamiłowania. Jego muzyka nie brzmi od razu w sposób oczywisty. Trzeba poświęcić jej naprawdę sporo uwagi, by rozpoznać jej wartość. W mojej ocenie, po tych wszystkich latach studiów, uważam, że Moniuszko był jednym z najlepszych kompozytorów XIX wieku - mówił w Dwójce skrzypek i dyrygent Fabio Biondi.
Fabio Biondi
Fabio BiondiFoto: Mat. prasowe
  • "Straszny dwór" to jedna z najbardziej znanych polskich oper autorstwa Stanisława Moniuszki.
  • Na tegorocznym festiwalu "Chopin i jego Europa" usłyszeliśmy ją w wykonaniu Europy Galante, którą dyrygował Fabio Biondi.
  • Jak podkreślił włoski skrzypek, muzyka tego romantycznego kompozytora jest bogata w detale i manifestuje idee.

"Straszny dwór" to jedna z najbardziej znanych polskich oper autorstwa Stanisława Moniuszki. To znakomite dzieło usłyszeliśmy również na jubileuszowym 20. Festiwalu "Chopin i jego Europa" w wykonaniu zespołu Europa Galante. Za pulpitem dyrygenckim stanął włoski dyrygent i skrzypek Fabio Biondi. W rozmowie z Różą Światczyńską zdradził, jakie wrażenie zrobiło na nim to dzieło.

Stanisław Moniuszko - serwis specjalny Polskiego Radia >>>

- Zainteresowały mnie powody, dla których po premierze "Strasznego dworu" władze carskie zakazały jego publicznej prezentacji. Nieco zgłupiałem, gdy dowiedziałem się o tamtej decyzji, bo przecież w "Halce" ten przekaz i idee polityczne, czyli kontrast pomiędzy biednym ludem a bogatą warstwą społeczeństwa, jest bardzo wyraźny - mówił dyrygent. - Oczywiście, w "Strasznym dworze" znajdziemy wątki czysto polskie, ale libretto nie jest aż tak polityczne, jak wcześniej myślałem - dodał.

"Straszny dwór" w tempie presto

Fabio Biondi podczas pracy nad "Strasznym dworem" skupił się przede wszystkim na przekazaniu odpowiedniej dramaturgii, "unikając wykonawczej ociężałości w muzyce". Jego zdaniem współczesne interpretacje tego utworu są nieco oderwane od intencji kompozytora.

Wielu chciało widzieć w nim muzykę bardzo silnie działającą na społeczeństwo, akcentującą polską tożsamość. Nawet w ciężko brzmiących wątkach militarnych, które kontrastują z dramaturgią. To z kolei tłumaczy, dlaczego w wielu wykonaniach "Strasznego dworu" tempa są tak dalekie od tego, czego oczekiwał Moniuszko. Trudno to zrozumieć, bo niewątpliwie w wielu miejscach tempa są po prostu za szybkie. Poza tym… po co grać to tak szybko? Czasem to wręcz utrudnia odbiór tekstu i komplikuje kwestie wykonawcze solistom i chórowi - wyjaśniał skrzypek.

Moniuszko bogaty w detale

Muzyka Stanisława Moniuszki, zdaniem założyciela zespołu Europa Galante, jest wyrafinowana, bogata w detale, dlatego warto poświęcić jej więcej uwagi.

- Moniuszko to kompozytor, który wymaga wiele czasu i wiele zamiłowania. Jego muzyka jest manifestacją wielu idei, o czym nie można zapominać. To szczególnie ważne, by umieścić każdą partyturę w odpowiednim kontekście historycznym i zrozumieć, dlatego jest w taki, a nie inny sposób przyjmowana. Wydaje mi się, że Moniuszko w wielu sytuacjach okazuje się dość melancholijny, a ten wyrazisty rytm i silna akcentacja to tylko skromna część jego języka kompozytorskiego - opowiadał Fabio Biondi.

Czytaj też:

***

Rozmawiała: Róża Światczyńska

Gość: Fabio Biondi (dyrygent, skrzypek, założyciel Europa Galante)

Data emisji: 25.08.2024

Godz. emisji: 19.50

Materiał wyemitowano w audycji "Letni Festiwal Muzyczny".

am

Czytaj także

"Chopin i jego Europa" 2023. Fabio Biondi: "Paria" Moniuszki to opera przepełniona melancholią

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2023 10:00
- "Paria" to rodzaj dziwnej i wyrafinowanej mieszanki czegoś, co prawdopodobnie powstało na wskutek wyobrażeń Moniuszki o Indiach i niezwykle nostalgiczną podróżą we wschodnim kierunku. Mówię mojemu zespołowi, że odnalazłem w tej muzyce tę samą melancholię i malarskość, na które pozwala nam literatura. Na przykład Dostojewski potrafił ująć te same odcienie. I to jest dla mnie fantastyczne, bardzo ekscytujące - mówił w Dwójce Fabio Biondi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Chopin i jego Europa". Szef festiwalu: nie sądziłem, że ta historia potrwa tak długo

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2024 14:39
- Jeszcze na długo przed moim przyjściem do Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina miałem marzenie, żeby zorganizować w Warszawie, mieście Chopina, taki festiwal. Zwłaszcza, że przez wiele lat nie był on wystarczająco zaopiekowany. Jakieś enigmatyczne próby i to wszystko. W centrum oczywiście zawsze był i zawsze będzie Konkurs Chopinowski, ale to jest inny sposób kontaktu z tym fenomenem - mówił w Dwójce Stanisław Leszczyński, dyrektor festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń