- Marta Cienkowska - podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego - oceniła, że sytuacja dotycząca wspierania kultury w naszym kraju nie jest zła.
- Przedstawiciele instytucji kulturalnych pochwalili gotowość do rozmów, jaką prezentuje Ministerstwo Kultury, ale wskazali, że jest sporo elementów, którymi należy się zająć.
- Łukasz Serwiński - prezes fundacji InCanto - zaznaczył, że z jego perspektywy problemem nie są pieniądze, ale zasady ich przyznawania.
Festiwale, koncerty, wystawy czy spektakle są organizowane coraz częściej dzięki zaangażowaniu prywatnych inwestorów, ale też publiczności, która bierze udział w finansowaniu społecznościowym. Na jakich zasadach płacimy dzisiaj za kulturę? Czy jej przyszłość będzie zależna od biurokracji, grantów i odgórnie przyznawanych dotacji? Czy zdecentralizowany model finansowania kultury jest możliwy?
Finansowanie kultury
Marta Cienkowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oceniła, że sytuacja dotycząca wspierania kultury w naszym kraju nie jest zła. Minister podkreśliła jednak, że należy też zacząć zmieniać spojrzenie na model wsparcia. - Ministerstwo Kultury ma szereg możliwości finansowania różnych działań miękkich czy inwestycyjnych (…) Jest dobrze, ale zawsze może być lepiej. Porównując naszą sytuację budżetową z innymi państwami Unii Europejskiej, zdecydowanie może być lepiej - oceniła.
- Myślę, że powinniśmy też zacząć myśleć inaczej o finansowaniu kultury. Finansowanie budżetowe nie jest jedynym, o którym powinniśmy myśleć - podkreśliła minister.
Konieczne zmiany
Jerzy Kornowicz, dyrektor artystyczny festiwalu "Warszawska Jesień", podkreślił konieczność zmian zasad, które nie sprawdzają się w rzeczywistości. Jako przykład podał stałe wsparcie, które nie uwzględnia np. inflacji. - Jesteśmy przed koniecznością pewnego resetu. Cieszę się, że jest to robione. Być może jest to robione w zakresie listy środków kwalifikowanych - powiedział.
Czytaj także:
- Są tam rzeczy, które są według mnie szkodliwe dla kultury, bo nie służą stabilizacji ruchu kulturowego. Są stworzone według modelu "zrób wydarzenie i umrzyj". Nie ma wsparcia dla organizatorów - podkreślił.
Dysponowanie środkami
Łukasz Serwiński, prezes fundacji InCanto, poruszył także problem dotyczący zasad przydzielania wsparcia dla instytucji kulturalnych. - Reprezentuję trzeci sektor, ale też grupę organizatorów życia kulturalnego, grupę ludzi, którzy są wnioskodawcami i grantobiorcami. To są sprawy, które w Polsce toczą się od dawna. Mam wrażenie, że to nie ilość środków jest głównym problemem, ale forma ich rozdysponowywania - stwierdził.
- Te zasady nie zmieniają się od lat. Uważam też, że nie toczy się żaden poważny dialog na ten temat. Niedawno odbyła się Konwencja Muzyki Polskiej, na której padło szereg postulatów konkretnych zmian, i mam wrażenie, że zapadła głucha cisza - wyjaśnił.
59:54 _PR2 (mp3) 2024_07_16-21-00-03.mp3 Marta Cienkowska, Jerzy Kornowicz, Łukasz Serwiński o wspieraniu kultury w Polsce (Debata Dwójki)
***
Tytuł audycji: Debata Dwójki
Prowadził: Piotr Matwiejczuk
Goście: Marta Cienkowska (podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego), Jerzy Kornowicz (kompozytor, animator życia muzycznego, dyrektor artystyczny festiwalu "Warszawska Jesień"), Łukasz Serwiński (prezes fundacji InCanto)
Data emisji: 17.07.2024
Godz. emisji: 21.00
dz/kmp