Mimo użycia przez Czajkowskiego tego samego tematu we wszystkich częściach, zmieniającego się w charakterze od mrocznego marsza żałobnego w e-moll po triumfalny w E-dur w finale, dziełu zarzucano brak konstrukcji, brak… przewodniej idei. Ważniejsze od niuansów konstrukcji okazało się jednak co innego: emocjonalność dzieła, obraz niezłomnej woli pokonującej wszystkie przeszkody na drodze ku ostatecznemu zwycięstwu. Stąd Piąta bardzo była popularna podczas II wojny światowej (legendarne wykonania w oblężonym Stalingradzie).
Koncert podwójny Johannesa Brahmsa to dzieło pogodne, żywe i radosne mimo mollowej tonacji głównej. Wszystkie troski i niepokoje zostają przezwyciężone. Był to przecież utwór przeprosinowy, napisany na zgodę ze skrzypkiem Józefem Joachimem. Obaj artyści poróżnili się, gdy Joachim rozwodził się ze swoją żoną – Brahms wziął stronę pani Joachimowej.
Transmisję z Festiwalu Muzycznego w Verbier poprowadzi Róża Światczyńska.
W przerwie koncertu nadfamy audycję Aleksandry Łapkiewicz "Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904–1944".
Charles Dutoit
Program
Carl Maria von Weber Uwertura do opery "Euryanthe"
Johannes Brahms Koncert podwójny a-moll na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę op.102
Piotr Czajkowski V Symfonia e-moll op. 64
Wyk. Renaud Capuçon – skrzypce, Gautier Capuçon – wiolonczela, Verbier Festival Orchestra, Charles Dutoit – dyrygent
20 lipca (piątek), godz. 19.00