Goszcząca w Dwójce wykładowczyni Akademii Muzycznej w Łodzi opowiadała m.in. o tym, jak wygląda gra na kilku rodzajach klawesynu: włoskim, francuskim, flamandzkim i niemieckim.
- Instrument włoski nastrojony jest w temperacji mezotonicznej. Oznacza to, że grając na nim, mamy dużo interwałów czystych i możemy uzyskać mocno brzmiące akordy, takie jak C-dur czy D-dur. Są takie utwory jak "Tocatta Settima" Michelangelo Rossiego, podczas grania której czujemy pewnego rodzaju niepokój w brzuchu – powiedziała Ewa Mrowca, dodając, że nie zawsze z włoskiego instrumentu można wydobyć piękne i czyste dźwięki. Zmorą dla klawesynisty jest tzw. wilcza kwinta, znajdująca się między kwintą Gis a Es.
Jak narodził się klawesyn w Europie i czy klawesynista musi mieć bezbłędny słuch, by nastroić instrument? O tym w nagraniu audycji, w której posłuchamy również rozmowy ze studentkami Ewy Mrowcy: klawesynistką Zuzanną Budziarek i wiolonczelistką barokową Anną Cierpisz.
***
Tytuł audycji: Five o'clock
Prowadzi: Agata Kwiecińska
Goście: Ewa Mrowca (klawesynistka, pedagog), Zuzanna Budziarek (klawesynistka), Anna Cierpisz (wiolonczelistka barokowa)
Data emisji: 2.12.2017
Godzina emisji: 17.00
mz/mko