- W Złotej Sali Musikverein Wiener jak co roku witaliśmy Nowy Rok. Ze specjalnym koncertem wystąpili Filharmonicy Wiedeńscy.
- Za pulpitem dyrygenckim stał Christian Thielemann, który po raz drugi został zaproszony do współpracy przy tym szczególnym wydarzeniu.
- W przerwie wysłuchaliśmy opowieści Liliany Niesielskiej o noworocznym Wiedniu (autorka: Monika Zając).
Koncert Noworoczny - wyjątkowy koncert nadawany w ponad 90 krajach
Liliana Niesielska to aktorka i tłumaczka, od wielu lat mieszkająca w Wiedniu. - W czasie okołoświątecznym to miasto jest pełne turystów. Wiele lat temu miałam okazję uczestniczyć w Koncercie Noworocznym, już nawet nie pamiętam dokładnie kiedy to było, chyba jakieś 20 lat temu. To niesamowite wrażenie, niby zna się tę salę z normalnych koncertów, ale tego dnia jest pięknie udekorowana. Emocje są wielkie, bo to ten wyjątkowy koncert, nadawany w ponad 90 krajach. Już po wejściu jest się w tym specyficznym nastroju - opowiadała w Dwójce.
Muzyka króluje - niepowtarzalny nastrój i noworoczna atmosfera
- Muzyka Straussów jest przepiękna, ostatnio grywa się również innych kompozytorów. Oczywiście znamy Marsz Radeckiego, ale tego dnia w tej sali słucha się muzyki w sposób bardzo specyficzny. Muzyka króluje, ale ta okazja wprowadza w wyjątkowy nastrój i noworoczną atmosferę - mówiła Liliana Niesielska.
Czytaj też:
Telewizyjne wstawki baletowe nakręcane w letnich ogrodach
Wiedeń również żyje tym wydarzeniem. - W gronie moich znajomych wszyscy słuchają i oglądają, lepiej do nikogo nie dzwonić. Niektórych elementów się nie dostrzega, gdy siedzi się na sali, np. te wstawki baletowe, nakręcane w letnich ogrodach. Są tacy, którzy idą na koncert, a potem jeszcze oglądają powtórki w telewizji. Sama transmisja jest również wydarzeniem, komentarz jest bardzo ciekawy - zaznaczyła rozmówczyni Moniki Zając.
20:16 2024_01_01 11_50_11_Dwojka_Audycja_specjalna.mp3 Koncert Noworoczny Filharmoników Wiedeńskich i jego niepowtarzalny nastrój (Audycja specjalna/Dwójka)
Program:
Karel Komzák Erzherzog Albrecht-Marsch op. 136, Johann Strauss Wiener Bonbons Waltz op. 307, Figaro-Polka - polka française op. 320, Joseph Hellmesberger Für die ganze Welt – walc, Eduard Strauss Ohne Bremse - polka schnell op. 238, Johann Strauss Waldmeister – uwertura, Ischler Walzer op. posth., Nachtigall-Polka op. 222, Eduard Strauss Die Hochquelle - polka mazur op. 114, Johann Strauss Neue Pizzicato-Polka op. 449, Joseph Hellmesberger Estudiantina-Polka z Die Perle von Iberien, Carl Michael Ziehrer Wiener Bürger - walc op. 419, Anton Bruckner Quadrille WAB 121, Hans Christian Lumbye Glædeligt Nytaar! – galop, Josef Strauss Waltz Deliren op. 212
wykonawcy: Filharmonicy Wiedeńscy, dyr. Christian Thielemann
***
Transmitowane na cały świat koncerty noworoczne z Wiednia gromadzą rokrocznie publiczność radiową i telewizyjną z ponad 70 krajów. Liczebność odbiorców szacuje się nawet na 50 milionów.
Historia tych koncertów sięga 1939 roku i wiąże się z początkiem II wojny światowej. Jednym z celów wydarzenia było wtedy zbieranie pieniędzy na "pomoc zimową" dla nazistowskiej armii.
W programie od początku dominują Straussowie. Cofając się do nazistowskiego okresu w historii Austrii, Piotr Szalsza mówił przed rokiem w Dwójce, że ministrowi propagandy III Rzeszy Josephowi Goebbelsowi sen z powiek spędzał fakt, że niezwykle popularni ojciec i syn Straussowie byli żydowskiego pochodzenia.
- I co tu z nimi zrobić? Inni kompozytorzy byli już zabronieni, ale Straussa zabronić byłoby ciężko. Postanowiono, że zostaną przez Goebbelsa "zaryzowani", ukryto sprawę żydowskiego pochodzenia, a idąc za ciosem, zorganizowano koncert Straussowski - tłumaczył reżyser, muzyk i producent widowisk telewizyjnych.
***
Rozmawiała: Monika Zając
Gość: Liliana Niesielska (aktorka, tłumaczka, od wielu lat mieszkająca w Wiedniu)
Data emisji: 1.01.2024
Godzina emisji: 11.50
Materiał wyemitowano w audycji specjalnej.
pg/pr/mo/kul