Dzień 8. "Zawsze jest miło obserwować, jak pianiści rozwijają się z etapu na etap"

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2021 14:42
- Dziś pozytywnie odebrałem Michelle Candotti i myślę nawet, że wystąpiła lepiej niż w pierwszym etapie. Zaczęła od Fantazji f-moll, potem wykonała Nokturn f-moll – wszystko w tej samej tonacji i w tym samym afekcie. Polonez fis-moll na samym końcu mnie absolutnie ujął i był patetyczny. Zupełnie zmieniła w nim barwę dźwięku, a to się nie wszystkim udaje - tak Marcin Majchrowski podsumował występ włoskiej pianistki, którą usłyszeliśmy podczas II etapu przesłuchań w XVIII Konkursie Chopinowskim.
Michelle Candotti
Michelle CandottiFoto: NIFC

PR_Konkurs Chopinowski_1200x660.jpg
XVIII Konkurs Chopinowski - zobacz serwis specjalny

Posłuchaj
18:00 2021_10_11 12_29_08_audycja_okolicznościowa.mp3 3 dzień II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - podsumowanie porannej sesji (Dwójka)

24:56 II etap sesja poranna cz2. Konkurs Chopinowski 11 październik 2021 14_50_31.mp3 3 dzień II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego - podsumowanie porannej sesji cz.2. (Dwójka)

05:13 Adam Harasiewicz o Konkursie Chopinowskim z 1955 roku 11 październik 2021 14_45_17.mp3 Archiwalne wspomnienia Adama Harasiewicza o Konkursie Chopinowskim z 1955 roku (Dwójka)

Występ reprezentantki Włoch Michelle Candotti mogliśmy oglądać w poniedziałek (11.10) w porannej sesji przesłuchań II etapu. W jej wykonaniu zabrzmiała m.in. Fantazja f-moll, która, zdaniem Andrzeja Sułka, ujmowała swoją koncepcją.

- Dramatyczny kontrast lento sostenuto, hipnotyczne wprowadzenie tego odcinka. Czasem troszkę nerwowego pośpiechu wkradało się tam, gdzie jest acelerando, w takich oktawowych pochodach. Również bardzo dobry Nokturn f-moll. Brakowało mi jednak polotu i rozmachu w Walcu Es-dur - podkreślił redaktor Dwójki.

- Walc mnie trochę dziwi, bo myślałem, że jest to taki idiom przyswojony całej kulturze. Nie jest to przecież jakiś specyficznie polski taniec, a tu psikus - dodał Andrzej Sułek. - Zastanawiam się, czy to jest tak, że walc stał się kompletnie niemodny i abstrakcyjny, więc młodzi ludzie nie wiedzą, o co w tym tańcu chodzi, czy po prostu jest tak przefiltrowany przez współczesną wrażliwość, że zatraca swój charakter. Na pewno nie jest to ten Grande Valse Brillante, o którym śpiewała Ewa Demarczyk.

Michelle Candotti w II etapie XVIII Konkursu Chopinowskiego:

[YouTube Programu 2 Polskiego Radia]

Trzeciego dnia II etapu mogliśmy wysłuchać również jednego z reprezentantów Chińskiego Tajpej Kai-Min Changa. Zdaniem naszych komentatorów, pianista został lepiej zapamiętany z I etapu m.in. ze względu na ciekawie ułożony program.

- Pamiętam jego Etiudę e-moll, zagraną z poczuciem humoru i przymrużeniem oka, aż się do niego uśmiechałem. To była jedna z postaci I etapu, która ciepło zapisała się w mojej pamięci. Tym razem jednak nie był w dobrej formie - podsumował Andrzej Sułek. - To był recital, w którym było dużo obcych dźwięków, jakaś nerwowość i zabałaganienie.

- Ja czuję tutaj rękę Đặng Thái Sơna - zauważył Marcin Majchrowski. - Jeżeli porównamy to wykonanie z tym, co wczoraj zagrał J J Jun Li Bui, który też miał w swoim repertuarze Fantazję f-moll, to ogólne kształty i afekty poszczególnych epizodów tej fantazji, np. niepuszczany pedał w adagio sostenuto, to są cechy dystynktywne szkoły Đặng Thái Sơna. I bardzo podobnie brzmiało to dzisiaj.

Federico Gad Crema po występie

[YouTube Programu 2 Polskiego Radia]

Podczas porannej sesji kolejnego dnia przesłuchań zaprezentowali się również: Xuehong Chen, Hyounglok Choi, Federico Gad Crema i Alberto Ferro.

Zobacz występ pianistów:

[YouTube NIFC]

***

Prowadzenie: Klaudia Baranowska, Andrzej SułekMarcin Majchrowski

Data emisji: 11.10.2021

Godzina emisji: 12.30 i 15.00

..

Czytaj także

Dzień 5. "Ostatnia część I etapu była bardzo etiudowa"

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2021 22:50
- Po raz kolejny zadajemy sobie pytanie, czy nie powinno być odrębnej, specjalnej nagrody za etiudy. Bo pewne etiudy, które brzmią podczas Konkursów Chopinowskich, nie przystają do kompletów nagrań studyjnych, są to zupełnie oddzielne kreacje - mówił Przemysław Psikuta, który podsumował ostatnią, wieczorną sesję przesłuchań I etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dzień 7. "Leonora Armellini ma naturalny wdzięk i spontaniczność"

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2021 21:57
- Cały czas szukamy i jesteśmy szczęśliwi, jeżeli uda nam się znaleźć choć okruchy tego, czego szukamy. A to jest nieuchwytne - mówiła o interpretacji Ballady f-moll op. 52 Leonory Armellini Róża Światczyńska. Pianistka wystąpiła w sesji wieczornej II etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
rozwiń zwiń