"Aktor jest zawsze panem czasu, śpiewak operowy nigdy"

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2017 16:00
- To podstawowa różnica między teatrem dramatycznym i operą. Śpiewak ma partyturę i musi się zmieścić w takcie, w efekcie albo on goni dyrygenta, albo dyrygent jego, albo są razem - wyjaśniał Wiesław Ochman w kolejnej jubileuszowej audycji z okazji jego 80. urodzin.
Audio
  • Wiesław Ochman wspomina nagrywanie opery "Idomeno" Mozarta (Mistrzowie dźwięku/Dwójka)
Wiesław Ochman
Wiesław OchmanFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Tym razem tenor opowiadał o kanonicznym nagraniu opery "Idomeno" Mozarta pod kierunkiem Karl Böhm z towarzyszeniem Staatskapelle Dresden i Leipzig Radio Choir, które ukazało się nakładem Deutsche Grammophon w roku 1979. - Obsada była rewelacyjna, a ja miałem wspaniały kostium. Pamiętam, że myśmy nagrali część, a część synchronizowaliśmy, bo orkiestra nie miała czasu - wspominał Wiesław Ochman.

Śpiewak mówił o akustycznych eksperymentach, które towarzyszyły nagrywaniu "Idomeno". Przywoływał wykonanie tej opery w San Francisco, w dniu, w którym miasto nawiedziło trzęsienie ziemi. Wspominał też przekraczanie granicy między NRD i RFN razem Karlem Böhmem.

***

Tytuł audycji: Mistrzowie dźwięku 

Prowadzi: Przemysław Psikuta

Gość: Wiesław Ochman (tenor)

Data emisji: 29.04.2017

Godzina emisji: 15.30

mz/bch/mg

Czytaj także

38 lat z chórem. Opowieści prof. Wojnarowskiego

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2017 17:25
Zapraszamy do wysłuchania trzeciej audycji o słynnym polskim dyrygencie, który od 1978 do 2016 roku prowadził Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ochman: gdy jest mi smutno, słucham Benny'ego Goodmana

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2017 15:00
- W słoneczne dni sięgam po muzykę poważną, np. sonaty - mówił o swoich muzycznych zainteresowaniach słynny tenor.
rozwiń zwiń