Trzy kraje - jedna rzeka. Dwójka nad Bugiem [ZOBACZ RELACJĘ]

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2021 17:20
Polskie rzeki - bez nich trudno wyobrazić sobie rozwój osad, wsi, miasteczek i wreszcie miast, które powstały w ich sąsiedztwie. Pełnią różnorodne funkcje, od gospodarczych po kulturowe. Są jednym z najistotniejszych elementów rodzimego krajobrazu. Polskie rzeki są bohaterkami tegorocznej akcji "Dwójka na miejscu". Na początek wybraliśmy się nad Bug!
Drohiczyn
DrohiczynFoto: shutterstock/Damian Pankowiec

W pierwszej z cyklu wakacyjnych audycji "Dwójka na miejscu. Z biegiem lat, z biegiem rzek" opowiadaliśmy o rzece określanej przez lokalnych mieszkańców mianem "święta", rzece wyznaczającej niespieszny rytm życia, rzece inspirującej artystów. Udaliśmy się na wyprawę wzdłuż Bugu

Posłuchaj
114:02 2021_07_03 15_00_06_PR2_Dwójka_na_miesjcu.mp3 Z biegiem rzeki Bug (Dwójka na miejscu)

Muzeum Kajakarstwa:

Źródło: You tube "Dwójka"

Nasz pierwszy przystanek biegiem rzeki Bug był w Drohiczynie. Przewodnikiem po mieście - Rafał Siwek, dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury. Znawca i pasjonat miasta.

Zakole Bugu w Drohiczynie to granica województw podlaskiego i mazowieckiego. - Rzeka Bug w tej formie, w której teraz jest, kiedyś tak nie płynęła. Bug zmienił swój kierunek - tłumaczył gość Dwójki. - W dawnych latach rzeka podmywała Górę Zamkową, o której mówi się, że była wyższa i szersza, jednak lata podmywania spowodowały, że się obsunęła.

Czytaj także:

- Patrząc na Bug od miejscowości Gołębie aż do Zalewu Zegrzyńskiego, teraz, kiedy realizujemy projekt transgraniczny Polska-Białoruś-Ukraina i oznakowywaliśmy ten teren, okazało się, że w niektórych miejscach Bug całkowicie jest po białoruskiej stronie, albo całkowicie po polskiej. Nie zawsze jest graniczny.

Powróćmy jednak do samego Drohiczyna, niegdyś miasta o niekwestionowanym znaczeniu handlowym i religijnym. O tym drugim świadczą liczne wieże kościołów. Początek ośrodka sięga XI wieku. - Miasto prawdopodobnie założone zostało z mieszkańców rosyjskich. Mówi się, że nazwa pochodzi od rosyjskiego imienia Drogit, Drohicz - opowiadał Rafał Siwek. - Miasto warowne. Drohiczyn jest jednym z czterech koronacyjnych miast Polski.

Właśnie nad Bugiem, w Drohiczynie, jest niezwykłe muzeum, jedyne takie w Polsce - Muzeum Kajakarstwa. W muzealnej kolekcji znajdują się eksponaty związane z historią kajakarstwa w Polsce, tak więc nie brakuje w niej również osprzętu, kapoków, wydawnictw, pamiątek, starych fotografii i innych przedmiotów związanych z tym tematem. Można w nim obejrzeć około 100 eksponatów, w tym ponad 20 kajaków polskich i zagranicznych, z których najstarsze pochodzą z lat 50. i 60.

W audycji odwiedziliśmy m.in. także Nadbużański Park Krajobrazowy i Mielnik.

Na mapie naszej dźwiękowej podróży znalazły się miejsca zabytkowe - byliśmy w Pałacyku Heleny i Ignacego Jana Paderewskich w Kaliskach, gdzie druga żona kompozytora utworzyła miejsce edukacji dziewcząt w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego.

Willa Paderewskich:

Źródło: You tube "Dwójka"

W naszej nadbużańskiej podróży wybraliśmy się również nad starorzecze Bugu w Kuligowie, gdzie pan Marek Bylyniak opowiadał o swojej nietypowej pasji. Dowiedzieliśmy się jak powstają łodzie jednopienne oraz jakie zwierzęta można znaleźć w nurcie Bugu, a także w jego najbliższej okolicy. Po Bugu pływaliśmy jednak nie kajakiem, a dłubanką - łódką wyciętą z pnia topoli.

Starorzecze dłubanką

Zatrzymaliśmy się też w imponującym Pałacu w Korczewie. Oprowadzała nas po nim niezwykła osoba - Beata Ostrowska-Harris, która dzięki swej niezwykle silnej determinacji zrujnowany pałac przodków przekształciła w perłę Podlasia. Dodajmy, że miejsce to jest związane z Cyprianem Kamilem Norwidem.

Źródło: You tube "Dwójka"

W audycji rozmawiamy też o Bugu jako inspiracji artystycznej - swoje sztalugi nad tą rzeką rozstawia od wielu lat prof. Stanisław Baj. Artystę fascynuje nie tylko wizualna strona Bugu, ale także język z nim związany. Profesor jest autorem publikacji "Pieśni, wierzenia, przysłowia w mowie miejscowej chachłackiej wsi Dołhobrody nad Bugiem przetłumaczone na język polski: puhuwurim pu naszomu = Porozmawiajmy po naszemu".

O wyjątkowości rytmu życia nad Bugiem rozmawialiśmy z Danielem Parolem - redaktorem naczelnym magazynu "Kraina Bugu", a unikatową faunę i florę Bugu obejrzymy w Nadbużańskim Parku Krajobrazowym.

***

W ramach akcji "Dwójka na miejscu" wybierzemy się nurtami rzek, by opowiedzieć o atrakcjach kulturalnych i turystycznych. Odwiedzimy miejsca, które w harmonijny sposób łączą miłość do historycznego dziedzictwa z poszanowaniem przyrody. Na naszej drodze spotkamy ludzi, którzy postanowili toczyć swoje życie w bliskości rzek. Od Wisły po Oławę, od Odry po Bug - przemierzymy Polskę, by pokazać najpiękniejsze miejsca, gdzie zgodnie współistnieją natura i kultura. I udowodnimy, że są na wyciągnięcie ręki.

W każdą sobotę od 15:00 do 17:00 na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Takie wyprawy tylko w radiowej Dwójce!​

***

Tytuł audycji: Dwójka na miejscu

Prowadziła: Andrzej SułekAndrzej Zieliński

Data emisji: 3.07.2021

Godzina emisji: 15.00

Czytaj także

Dzień Wody. Sprawdź, dlaczego warto ją docenić

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2021 14:42
Międzynarodowy Dzień Wody ustanowiono w Rio de Janeiro już 29 lat temu. Tegoroczne święto obchodzimy pod hasłem "Docenić wodę". Skąd bierze się woda w naszych kranach i jaką drogę musi pokonać, zanim do nas trafi?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przekop Mierzei Wiślanej. Niebawem rusza przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2021 12:11
- W lipcu ma się zacząć przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu obrotowego w Nowakowie. To drugi etap budowy nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany - poinformowała rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.