Federico Fellini, jeden z najwybitniejszych, najważniejszych reżyserów w historii kina, autor takich filmów jak "La Strada", "Słodkie życie", "Osiem i pół", "Rzym" i "Amarcord", powiedział kiedyś: nawet gdybym zrobił film o psie czy krześle, zawierałby elementy autobiograficzne. Naprawdę poznać mnie można tylko za pośrednictwem moich filmów, ponieważ wywodzą się one z głębi mojej istoty, obnażają mnie całkowicie: w ten sposób poznaję siebie.
Prof. Tadeusz Lubelski, krytyk filmowy i historyk kina, zwrócił uwagę na istotny w twórczości Felliniego element - nawiązania do reprodukcji malarskich, które często pojawiały się w jego filmach. - Fellini nie był wybitnym intelektualistą, był natomiast człowiekiem niezwykle wrażliwym, znawcą sztuki. Świetnie czuł malarstwo - opowiadał gość Dwójki.
Jak przekonywał rozmówca Anny Fuksiewicz geniusz Felliniego był widoczny już w pierwszym, nagrodzonym nagrodą Oscara filmie "La Strada". - Ten film stworzył go jako artystę. Wiele niezapomnianych scen związanych było z odtwórcami głównych ról m.in. Guiliettą Masiną - pierwszą żoną reżysera - wyjaśniał.
W audycji słuchaliśmy o niezapomnianych scenach z filmów mistrza kina, takich jak "La Dolce Vita", "La Strada" czy "Słodkie życie". Opowiedzieliśmy także o drodze od neorealizmu do baśniowości i odrealnionego stylu jego późnych filmów.
***
Tytuł audycji: Akademia kina
Prowadzi: Anna Fuksiewicz
Gość: prof. Tadeusz Lubelski (krytyk filmowy, historyk, teoretyk kina)
Data emisji: 17.11.2017
Godzina emisji: 14.30
ac/mc