Cafe Zimmerman bierze się za Vivaldiego

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2013 15:00
- Dobrze, że francuski zespół szuka nowego świata dźwiękowego. Ta płyta, choć niepozbawiona mankamentów, rozbudza apetyty - zgodzili się co do drugiej księgi "L 'Estro Armonico" Vivaldiego w interpretacjach Cafe Zimmerman Magdalena Łoś i Jacek Hawryluk.
Audio
  • Cafe Zimmerman bierze się za Vivaldiego (Płytomania/Dwójka)
Fragment okładki nowej płyty Cafe Zimmernam
Fragment okładki nowej płyty Cafe ZimmernamFoto: materiały promocyjne

- To zupełnie inny sposób grania, niż ten znany z 6 albumów z muzyką Bacha, całkowicie odmienna wizja concerto grosso - podkreśla Magdalena Łoś. - Chodzi o bardziej orkiestrowe brzmienie i większy dystans pomiędzy solistami a zespołem - wyjaśnia. Te interpretacje w ogóle eksponują kontrasty: obsad, temp, dynamiki. Trochę w duchu Vivaldiego, a trochę w manierze niemal romantycznej, nietypowej raczej dla światka wykonawstwa historycznego.

Nie bez znaczenie dla nowego brzmienia Cafe Zimmernam była praca inżynierów dźwięku oraz pieczołowity dobór instrumentów z epoki. Na płycie wydanej przez oficynę Alpha słyszymy m.in. czworo skrzypiec Gaudagniniego oraz wiolonczelę Guarneriego. Brakuje natomiast, zdaniem Magdaleny Łoś, błyskotliwego pulsu i jazzowego drive'u, który świetnie znamy z bachowskich nagrań zespołu.

Gośćmi Jacka Hawryluka w "Płytomanii" byli także Ewa Obniska, która opowiedziała o pierwszej księdze madrygałów Luki Marenzii w odczytaniach La Compagnia del Madrigale (Glossa), oraz Wiktor Aleksander Bregy, który przyniósł nagranie mało znanej opery Julesa Masseneta "Thérèse" z Festiwalu w Montpellier w 2012 roku (Radio France/Palazzetto Bru Zane)

A w "Złotej Setce” Piotr Kamiński przypomniał nagrania "Don Carlosa” Giuseppe Verdiego.

Czytaj także

Kogo nudzą "Cztery pory roku" Vivaldiego?

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2013 16:00
Czy nazywany "Rudym Księdzem" kompozytor jest tylko powielającym ten sam schemat rzemieślnikiem, czy może twórcą wszechstronnym i oryginalnym? O tym dyskutowaliśmy w audycji "W kontrapunkcie, czyli za i przeciw".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy Giuseppe Verdi jest nadal aktualny?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 12:00
Czy w XXI wieku widzimy w Verdim prekursora weryzmu muzycznego, poszukiwacza prawdy o świecie i człowieku? Czy może dzieło twórcy Rigoletta to dziś już tylko zamknięty rozdział historii opery? Na kilka dni przed dwusetną rocznicą urodzin Giuseppe Verdiego rozmawialiśmy o jego dziełach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zamek na Czorsztynie jak Lodoïska?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2013 16:00
Między innymi o wpływie Wielkiej Rewolucji na muzykę francuską oraz o religijnej obsesji Carla Gesualda rozmawialiśmy w ostatniej "Płytomanii" Jacka Hawryluka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Corelli idealny

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2013 09:30
W "Płytomanii" omówimy nową znakomitą płytęCorelli idealny Amandine Beyer oraz zrecenzujemy nagrania "Lodoïski" Cherubiniego oraz "Zamku na Czorsztynie" Kurpińskiego.
rozwiń zwiń