Zapraszamy do serwisu specjalnego poświęconego Festiwalowi "Chopin i jego Europa 2014">>>
Mozart zdaje się być zresztą ważnym punktem odniesienia dla artysty. Jak przyznał w rozmowie z Piotrem Wojciechowskim, pierwszy impuls do podjęcia prób kompozytorskich stanowił dla niego film "Amadeusz" Milosza Formana. Z kolei jego nowy utwór ma być poematem symfonicznym opartym na sztuce Puszkina "Mozart i Salieri".
Do Warszawy Dejan Lazić zawitał jednak "w towarzystwie" innego klasyka. Przedstawił mianowicie fortepianową wersję Koncertu skrzypcowego Johannesa Brahmsa. - Inspirację zaczerpnąłem bezpośrednio od pozostałych dwóch wielkich "B” - Bacha i Beethovena, którzy własne koncerty skrzypcowe opracowywali na instrument klawiszowy. A Brahms był pod wielkim wpływem ich obu - wyjaśniał artysta. - Dowiedziałem się też z korespondencji kompozytora, że utwór powstał przy fortepianie. Zatem nie w każdym przypadku instrument ma dla utworu kluczowe znaczenie. Koncert skrzypcowy Brahmsa to, podobnie jak utwory Bacha i Beethovena, bardzo uniwersalna muzyka, wolna od instrumentalnych ograniczeń - podkreślił.
Dejan Lazić opowiadał też m.in. o inspiracjach tradycyjną muzyką istryjską, która zakorzeniona jest w starożytnej kulturze greckiej, oraz o tęsknocie za ojczyzną. W przerwie poniedziałkowej transmisji wysłuchaliśmy ponadto wywiadu Grzegorza Dąbrowskiego ze skrzypaczką Soyoung Yoon, która zinterpretowała Koncert Brahmsa w jego oryginalnej wersji. Zachęcamy do wysłuchania obu nagrań.
mm/mc