Francuski Bartók, rosyjski Van Cliburn i góralsko-melodyjne OPIUM

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2011 17:53
Wizjonerskie nagranie kompletu koncertów Bartóka dokonane przez Jean-Efflama Bavouzeta z pewnością zyska pianiście grono nowych wielbicieli.
Audio
  • Kacper Miklaszewski: Bavouzet jest wizjonerem
  • Paweł Bagnowski: Van Cliburn to postać pomnikowa.
  • Magdalena Małecka w rozmowie z Barbarą Schabowską o debiutanckiej płycie kwartetu OP&UM

Francuski pianista Jean-Efflam Bavouzet, którego płyta z Sonatami Haydna zyskała wiele pochlebnych głosów krytyki, nagrał właśnie komplet koncertów fortepianowych Béli Bartóka z orkiestrą BBC Philharmonic pod dyrekcją Gianandrei Nosedy. To płyta piękna i zaskakująca, jak przekonywał Kacper Miklaszewski.
- Bavouzet jest bardziej neoklasykiem, niż modernistą. W Koncertach Bartóka nigdy nie przekracza granicy pięknego dźwięku. Pytanie, czy o to chodzi… Nawet w miejscach motorycznych frazowanie jest klasyczne, z oddechem  pomiędzy frazami, rubatkiem. Bartók Bavouzeta bliższy jest Szostakowiczowi i Prokofiewowi.  Mnie się to nagranie podoba, ale jest troch ę obok tego, co moglibyśmy nazwać stylem Bartóka – konkluduje Kacper Miklaszewski.
Takie podejście do materii dzieła sprawia, że zaciera się różnica między pierwszymi dwoma brutalnymi koncertami  a "grzeczniejszym" trzecim. Ogromną wartością nagrania jest jednak dostrzeżenie w Bartóku sonorysty.
Co łączy Bavouzeta z Vanem Cliburnem? Oczywiście triumf francuskiego pianisty na Konkursie im. Cliburna w 1989 roku. Van Cliburn z kolei triumfował na I Konkursie im. Czajkowskiego w Moskwie w roku 1958. Rosjanie zakochali się w Teksańczyku, który wielokrotnie do Związku Radzieckiego powracał.  Z okazji niedawnych 75. Urodzin pianisty w Rosji ukazało się pięciopłytowe wydawnictwo, zawierające rosyjskie nagrania Vana Cliburna z lat 1959-1972. Według Pawła Bagnowskiego najciekawsze są te wczesne:
- Pianistyka Vana Cliburna niespecjalnie się rozwijała, a jego repertuar nie był bogaty. Warto jednak porównać obie wersje "Appasionaty", ciekawy jest też Koncert b-moll Czajkowskiego.
W audycji mówiliśmy też o debiutanckiej płycie Kwartetu OP&UM. Z altowiolistką zespołu, Małgorzatą Małecką rozmawiała Barbara Schabowska.

 

Aby posłuchać fragmentów audycji, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku w ramce "Posłuchaj" po prawej stronie.

Czytaj także

Barwy XVIII stulecia

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2010 16:00
W niedzielnej "Płytomanii" rozmawialiśmy między innymi o "Mozarcie z Walencji", czyli Vicencie Martínie y Solerze, oraz o nowej wizji sonat gambowych Bacha według Paolo Pandolfo.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyka: OP&UM dla słuchaczy

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2011 17:01
Fonograficzny debiut kwartetu smyczkowego OPIUM i rozmowa z Filipem Styczniem, dyrektorem Stowarzyszenia "Pro Bono Musicae" o Zimowym Festiwalu Skrzypcowym
rozwiń zwiń