Ekspozycja jest jak żyjący organizm, świątynia i plan filmowy. System pompujący wodę, który przypomina krwiobieg, łączy pomieszczenia podzielone według pięciu żywiołów. To sensualna przestrzeń, która angażuje wszystkie zmysły. Wypełnia ją dźwięk i zapach ziemi, ściany pomalowane są gliną i popiołem. Technologia i biologia wyznaczają tu kształt nowego świata, zarządzanego przez algorytm.
W sztuce Ursuli Mayer dotychczasowe podziały nie obowiązują, a granice naszej wspólnoty poszerzają się. W epoce szybkiego postępu technologicznego i katastrofy klimatycznej wartości, reguły i podstawowe definicje ulegają ciągłemu przeobrażaniu. Nie jesteśmy już autonomicznymi, skończonymi tożsamościami, raczej stajemy się, formatujemy w relacji z nie-ludzkimi istotami i maszynami. Technologia wyzwala nasze ciała z ograniczeń natury, ale jednocześnie jest narzędziem kontroli i zawęża naszą sferę wolności.
Na wystawie "Co nas przetrwa" Ursula Mayer wnikliwie przygląda się tym zmianom. Artystka nawiązuje do prac badaczek, Rosi Braidottii i Donny Haraway. Czerpie również z filozofii nauki, kosmologii Wschodu oraz dzieł feministycznych pisarek science fiction – zwłaszcza Octavii E. Butler i Ursuli K. Le Guin.
***
Ursula Mayer jest artystką multimedialną, autorką filmów, prac wideo, rzeźbiarką. Jest laureatką prestiżowej Nagrody im. Dereka Jarmana (2014), honorującej wybitnych autorów filmów eksperymentalnych. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Wiedniu (1996) oraz Goldsmiths College w Londynie (2005). Jej prace prezentowane były między innymi na wystawach w ramach 19. Biennale w Stambule, w Hayward Gallery w Londynie, Whitechapel Gallery w Londynie, Moderna Museet w Sztokholmie i Malmö, w Centre Pompidou w Paryżu, Palais de Tokyo w Paryżu, Kunsthalle Basel oraz 11 Performa w Nowym Jorku.