Podczas trzech wieczorów wystąpią jedne z najważniejszych dziś na świecie zespołów specjalizujących się w muzyce barokowej: Café Zimmermann pod dyrekcją skrzypka Pabla Valettiego, Concerto Italiano pod kierunkiem klawesynisty Rinalda Alessandriniego oraz Cappella Mediterranea i Chœur de Chambre de Namur prowadzone przez Leonadra Garcíę Alarcóna. Ten pierwszy, owacyjnie witany przed rokiem w Gdańsku, przywiezie kantaty i koncerty Johanna Sebastiana Bacha. To jednocześnie wizytówka zespołu, repertuar, którym formacja Café Zimmermann zasłynęła przed laty i wciąż pozostaje jego niedościgłym interpretatorem. Solistą wieczoru będzie tenor Rupert Charlesworth (7 grudnia). Ten drugi sięgnie po mistrzowski zbiór Il secondo libro de madrigali a cinque voci Claudia Monteverdiego (9 grudnia). Ten trzeci zaś, debiutujący na Actus Humanus, zaprezentuje unikalny program Carmina Latina złożony z dzieł kompozytorów działających w Hiszpanii i Ameryce Południowej, m.in. Juana de Arauja, Tomása de Torrejón y Velasca, Francisca Correa de Arauxa czy Diego José de Salazara (11 grudnia).
Główną serię koncertów dopełnią dwa występy czołowych zespołów wykonawstwa muzyki dawnej z naszego kraju. Działające od ponad dwudziestu lat Arte dei Suonatori prowadzone od klawesynu przez Marcina Świątkiewicza zaprezentuje zbiór Symfonii berlińskich Carla Philippa Emanuela Bacha (8 grudnia). Z kolei {oh!} Orkiestra Historyczna pod kierownictwem charyzmatycznej Martyny Pastuszki po raz kolejny sięgnie po twórczość Francesca Geminianiego i tym razem przedstawi komplet jego Concerti grossi op. 7 (10 grudnia).
Niezwykle interesująco zapowiada się, zapoczątkowana w 2017 roku, popołudniowa seria recitali artystów polskich. Koncerty są niepowtarzalną szansą nie tylko zetknięcia się – niemal oko w oko – z najwybitniejszymi muzykami wszystkich pokoleń, lecz także poznania rzadko wykonywanego repertuaru, fascynujących transkrypcji czy wysłuchania pełnych cykli największych arcydzieł baroku. Po raz pierwszy na festiwalu zaprezentuje się zespół Cohaere Ensemble, który szturmem wdarł się do świata muzyki dawnej wygrywając przed rokiem prestiżowy CIMA International Early Music Competition. Działająca od 2019 roku formacja wykona cztery partie ze zbioru Harmonia artificiosa-ariosa Heinricha Ignaza Franza von Bibera (7 grudnia). Wydarzeniem będzie z pewnością koncert debiutującego również na festiwalu duetu Fernabucco. Julia Karpeta i Krzysztof Karpeta, grający na violach da gamba, przywiozą wybór Concerts à deux violes esgales Jeana de Sainte-Colombe’a (11 grudnia). Jak zwykle w sobotę (10 grudnia) czeka gdańską publiczność podniebny koncert carillonowy – tym razem w wykonaniu Moniki Kaźmierczak. Na program jej recitalu złożą się utwory klawiszowe Jana Pieterszoona Sweelincka.
Do udziału w popołudniowej serii koncertów zaproszenie przyjęli też Christophe Rousset i Marco Beasley. Ten pierwszy, znany już gdańskiej publiczności z owacyjnie przyjmowanych występów z Les Talens Lyriques, przedstawi dwa zbiory (z 1706 i 1724 roku) Pièces de clavecin Jeana-Philippe’a Rameau (8 grudnia). Ten drugi, którego publiczność Actus Humanus dopiero pozna, wykona w Gdańsku swój mistyczny program na głos solo Il racconto di mezzanotte, złożony z utworów anonimowych i tradycyjnych, ale też takich kompozytorów, jak Séverin Cornet czy Guillaume Dufay (9 grudnia).
Boże Narodzenie to w naszej kulturze okres wyjątkowy. Ciemny, grudniowy czas oczekiwania na najradośniejsze święta rozświetlamy feerią świateł i upiększamy kolorowymi ozdobami. Ulice Gdańska co roku zachwycają bożonarodzeniowymi iluminacjami, zaś wnętrza jego zabytków rozbrzmiewają najpiękniejszą, równie wielobarwną i zachwycającą, muzyką dawnych wieków. Po raz kolejny dajmy się uwieść jej zniewalającemu czarowi!
materiały prom.