Jedyne takie Studio!

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2014 09:00
4 czerwca 1989 roku odbyły się w Polsce pierwsze częściowo wolne wybory. 24 listopada 1991 Polskie Radio otworzyło w Warszawie nowe studio, które wkrótce przyjęło imię Witolda Lutosławskiego i stało się jedną z najważniejszych sal koncertowych w Polsce. Niezapomniane radiowe występy m.in. Światosława Richtera i Marthy Argerich przypomnimy w środowy wieczór.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego jest unikatowym studiem w tej części Europy. Obok Filharmonii Narodowej to najważniejsza sala koncertowa Warszawy. Dzięki niezwykłym warunkom akustycznym - studio posiada 2 sekundy naturalnego pogłosu - jest doskonałe do nagrywania muzyki poważnej, orkiestr, chórów, zespołów kameralnych. Ze względu na swoją kubaturę -  10.000 m3 (w tym powierzchnia estrady 330 m2) oraz 410 miejsc na widowni studio jest również doskonałym miejscem do organizowania odczytów, konferencji oraz spektakli teatralno-muzycznych.

W studiu odbywają się zarówno koncerty muzyki klasycznej (symfoniczne i kameralne), jak i rozrywkowej oraz ludowej, festiwale i konkursy muzyczne. Wiele z nich jest rejestrowana i transmitowana do innych radiofonii zagranicznych. Stanowią one istotny wkład Polskiego Radia w sezon koncertowy Europejskiej Unii Radiowej.

Najważniejszy koncerty w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego z początku lat 90. przypomni w "Filharmonii Dwójki" Klaudia Baranowska, która porozmawia również ze Stanisławem Leszczyńskim, organizatorem wielu z tych wydarzeń, reżyserem dźwięku Lechem Dudzikiem oraz z Tadeuszem Strugałą, wówczas dyrektorem Polskiej Orkiestry Radiowej.

Program:

Jan Sebastian Bach Fantazja c-moll BWV 906; Ludwig van Beethoven Sonata fortepianowa E-dur op. 109

Wyk. Światosław Richter - fortepian

(Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, 26.11.1991)

***

Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy e-moll op. 11

Sergiusz Rachmaninow Suita - fantazja g-moll op. 5 na dwa fortepiany

Wyk. Martha Argerich; Alexandre Rabinovich - foretpiany; Sinfonia Varsovia, dyr. Grzegorz Nowak; ,

(Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, 12.04.1992)

***

Jan Sebastian Bach Sonata G-dur na wiolę da gamba i klawesyn BWV 1027

Wyk. Wieland Kuijken - wiola da gamba, Władysław Kłosiewicz - klawesyn

(Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, 7.05.1992)

***

Tadeusz Baird 4 Sonety miłosne na baryton i orkiestrę

Wyk. Andrzej Hiolski - baryton, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Tadeusz Strugała

(Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, 7.04.1992)

 

4 czerwca (środa), godz. 19.30-21.30, wprowadzenie o 19.00

 

mmjp

Czytaj także

O muzykę polską: Łukasz Borowicz

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2012 17:05
Dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej Łukasz Borowicz opowiadał o działalności radiowego zespołu, nagraniach i popularyzacji naszej muzyki w kraju i za granicą.
rozwiń zwiń