Händlowskie oratoria oparte na Starym Testamencie były hitami w XVIII-wiecznej Anglii. W kolejkach po bilety stała klasa średnia, mieszczanie, a nawet służący, kucharki, rzemieślnicy.
Podczas gdy opera przedstawiająca dworskie intrygi była ulubioną rozrywką arystokracji, zwykli ludzie z wypiekami na twarzy słuchali oratoriów opowiadających "mięsiste" – nierzadko krwawe bądź zabarwione erotyką – historie biblijne.
Treść "Salomona" wywodzi się z Pierwszej Księgi Królewskiej i Drugiej Księgi Kronik. Oratorium opowiada o ukończeniu budowy świątyni w Jerozolimie, o słynnych sądach króla Salomona, o wizycie w Izraelu królowej arabskiej krainy Saba. Warto zauważyć, że w cztery drugoplanowe postacie żeńskie wcielają się tylko dwie śpiewaczki, zmieniając tożsamość między aktami, a partia Salomona jest wykonywana przez kobietę.
Program:
Georg Friedrich Händel Oratorium Salomon HWV 67
Wyk. Pamela Helen Stephen - alt, Katherine Watson - sopran, Gillian Webster - sopran, Joshua Ellicott - tenor, Peter Harvey - bas, Chór Narodowego Forum Muzyki, Wrocławska Orkiestra Barokowa, dyr. Paul McCreesh
(Filharmonia Wrocławska, 15.02.2015)
***
Na "Filharmonię Dwójki" zapraszamy w czwartek (4.06) w godz. 19.30-22.30. Program poprowadzi Marek Zwyrzykowski.
mm/mc