To oratorium w trzech częściach powstało w 1741 roku, w rekordowym czasie. Händel zaczął pracę 22 sierpnia, część I została ukończona 28 sierpnia, część druga - 6 września, a część trzecia - 12 września. Pisanie całości, z poprawkami, zajęło 24 dni.
Oratorium przedstawia historię Mesjasza. Tekst złożony z 52 ogniw, jest zaczerpnięty z Pisma Świętego (głównie ksiąg prorockich Starego Testamentu, ale również z Nowego Testamentu). Ich wyboru i zestawienia dokonał Charles Jennens. Proroctwo, Narodzenie, Ukrzyżowanie, Zmartwychwstanie i Wniebowstąpienie po obietnicę Odkupienia (Cześć III oparta jest w znacznym stopniu na anglikańskim Nabożeństwie Żałobnym).
Premiera odbyła się w Dublinie 13 kwietnia 1742 roku. I był to początek burzliwej historii dalszych wykonań i kolejnych wersji, bo przy każdej kolejnej prezentacji "Mesjasza” Händel wprowadzał zmiany. Pierwsze londyńskie wykonanie miało miejsce 23 marca 1743. Dziś często sięga się także po wersje z 1754 roku, Foundling Hospital Version, którą Händel przygotował w myślą o wykonaniu w londyńskim przytułku dla sierot.
Najlepsze nagranie oratorium wybrali: Anna Radziejewska, Dorota Kozińska i Kacper Miklaszewski. Słuchaliśmy sześciu interpretacji. Zwyciężyła wersja Gabrieli Consort & Players po dyrekcją Paula McCreesha (Archiv/DG 1997; Foundling Hospital Version 1754) - Susan Gritton (sopran), Bernarda Fink (kontralt), Charles Daniels (tenor), Neal Davies (bas).
Audycję prowadził Jacek Hawryluk.
***
Kolejna audycja:
Sobota 11.01.14 godz. 17.00 – Wolfgang Amadeusz Mozart Koncert klarnetowy A-dur KV 622. Sędziowie: Dorota Kozińska, Jan Jakub Bokun, Kacper Miklaszewski.