Skrzypce barokowe. "Orzeźwiający prysznic" muzyki

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2017 13:07
– Skrzypce barokowe są z zupełnie innej epoki. Ludzie czują, że dzięki nim mogą się oczyścić, przeżyć jakiegoś rodzaju odrodzenie – mówiła skrzypaczka Rachel Podger w przerwie koncertu, który wspólnie z Kristianem Bezuidenhoutem zagrała w siedzibie NOSPR.
Audio
  • Z Rachel Podger i Kristianem Bezuidenhoutem rozmawia Barbara Schabowska (Filharmonia Dwójki)
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock.com

Artystka, nazywana "królową skrzypiec barokowych", zwróciła uwagę, jak instrument ten, traktowany kiedyś jako pewna ciekawostka, stał się dziś popularny wśród muzyków z całego świata. – Jeszcze dwadzieścia lat temu zainteresowani studenci mieli szansę tylko na podyplomowe studia czy kursy, które odbywały się w kilku miejscach w Europie. Dziś skrzypce barokowe można studiować w akademiach muzycznych i konserwatoriach – opowiadała o początkach badań nad dawnym instrumentem, związanych z poszukiwaniami w najgłębszych zakamarkach bibliotek.

Dlaczego skrzypce barokowe zyskują dziś coraz więcej zwolenników zarówno wśród wykonawców, jak i publiczności? – Wydaje mi się, że ujęły ludzi swoją delikatnością. Pokazują, że istnieje innego rodzaju piękno, mówią o zupełnie innych czasach i istniejących wówczas odmiennych wartościach – stwierdziła artystka.

Rachel Podger mówiła też o repertuarze koncertu w Katowicach, podczas którego z Kristianem Bezuidenhoutem zagrała m.in. trzy sonaty Mozarta. Skrzypaczka zauważyła, że w jednej z nich Mozart żartuje sobie z muzyków i słuchaczy, inna zaś, zagrana nuta po nucie, brzmi jakby była improwizacją. Zaś o tym, jak w tych utworach skrzypce pojedynkują się z instrumentem klawiszowym, opowiadał pianista Kristian Bezuidenhout.

***

Rozmawiała: Barbara Schabowska

Goście: Rachel Podger (skrzypaczka) i Kristian Bezuidenhout (pianista)

Data emisji: 3.03.2017

Godzina emisji: 20.20

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

mc/bch

Czytaj także

Kiedy Szymanowski był Ryszardem Straussem

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2016 21:30
– Bardzo często ulegał różnym inspiracjom z zewnątrz. Dlatego tak bardzo jego poszczególne dzieła różnią się od siebie – mówił o Szymanowskim dyrygent Alexander Liebreich.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Od Beethovena do Glassa. Piękno i przemoc

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2017 15:06
- Trzy różne stylistycznie utwory podczas jednego wieczoru to trochę jak odpowiednio skomponowany obiad. Każde danie musi mieć odrębny smak, wszystkie stanowią jednak pewną całość - opowiadał Jamie Philips o koncercie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Paul McCreesh: "Sen Gerontiusa" może stać się obsesją

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2017 11:00
- Od pierwszego akordu staje się oczywiste, że to naprawdę wyjątkowa muzyka. Elgar po prostu zabiera nas wszystkich do łoża śmierci Gerontiusa - opowiadał znakomity dyrygent o dziele, które pod jego kierownictwem wykonała Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia.
rozwiń zwiń