W roku 1841 roku kompozytor ukończył Fantazję na fortepian z towarzyszeniem orkiestry. Jego żona Klara namówiła męża do przekształcenia utworu w koncert o standardowych trzech częściach. Schumann dokomponował więc intermezzo oraz finał i tak w 1845 roku doszedł do upragnionego koncertu fortepianowego. Dzieła nie był już jednak w stanie wykonywać osobiście. Podczas prawykonania w następnym roku przy fortepianie zasiadła Klara, a dyrygował Ferdynand Hiller, adresat dedykacji.
Najlepsze współczesne nagranie Koncertu fortepianowego a-moll Schumanna wybierało jury Płytowego Trybunału Dwójki w składzie: Karol Radziwonowicz, Andrzej Sułek i Wojciech Michniewski. Zdaniem naszych sędziów zwyciężył album nagrany przez Jana Lisieckiego dla wytwórni Deutsche Grammophon:
I miejsce: Jan Lisiecki, dyr. Antonio Pappano, Orkiestra Akademii Św. Cecylii, DG 2016
II miejsce: Alexander Melnikov, dyr. Pablo Heras-Casado, Orkiestra Barokowa z Fryburga, Harmonia Mundi 2015
III miejsce: Światosław Richter, dyr. Witold Rowicki, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, DG 1959
Pozostałe nagrania: Krystian Zimerman, dyr. Herbert von Karajan, Filharmonicy Berlińscy, DG 1982
Maria Joao Pires, dyr. John Eliot Gardiner, London Symphony Orchestra, LSO Live 2015
Martha Argerich, dyr. Mścisław Rostropowicz, National Symphony Orchestra of Washington, DG 1978
***
Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadzi: Jacek Hawryluk
Goście: Karol Radziwonowicz, Andrzej Sułek i Wojciech Michniewski
Data emisji: 6.02.2016
Godzina emisji: 17.00
bch/mc