Bożonarodzeniowy Actus Humanus w Dwójce
Fabio Biondi poprowadził koncert na festiwalu Actus Humanus Nativitas, podczas którego słuchaliśmy dublińskiej wersji oratorium Mesjasz George’a Friderica Haendla. Muzyk w przerwie koncertu opowiadał, że oratoria Haendla przeważnie wystawiano w salach koncertowych, a nie w kościołach. - One miały być zawoalowaną konkurencją dla opery włoskiej. Przykładem takiego dzieła jest "Semele", oratorium charakteryzujące się zarówno scenografią, jak i ruchem scenicznym śpiewaków – powiedział Fabio Biondi, który dodał również, że próby Haendla zakończyły się niepowodzeniem.
- Dopiero po śmierci kompozytora muzyka angielska na nowo zyskała uznanie w oczach miejscowych słuchaczy. Było to szczególnie widoczne w obszarze instrumentalistyki. Anglicy bardzo szybko rozsmakowali się w muzyce włoskiej. Wydania kompozycji Corellego i Vivaldiego rozchodziły się w ogromnych nakładach, a triumfy w Londynie święcili tacy skrzypkowie jak Geminiani czy Castrucci.
W nagraniu audycji posłuchamy również o dublińskiej wersji Oratorium "Mesjasz", które zabrzmiało w Gdańsku podczas Festiwalu Actus Humanus. Dowiemy się, w jakim stopniu Haendel połączył w "Mesjaszu" angielską tradycję oratoryjną ze swoimi doświadczeniami włoskimi.
***
Rozmawiali: Klaudia Baranowska
Gość: Fabio Biondi (dyrygent)
Data emisji: 14.12.2017
Godzina emisji: 21.00
Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".
mz/bch