Christophe Rousset: Ciemne Jutrznie ściągały tłumy do kościołów

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2019 13:00
- W różnych świadectwach można znaleźć opisy scen, w których walczono o miejsce i szansę uczestniczenia w takim nabożeństwie - o fenomenie francuskich Leçons de ténebres opowiadał w Dwójce szef Les Talens Lyriques.
Audio
  • Christophe Rousset o fenomenie francuskich Leçons de ténebres (Filharmonia Dwójki)
Christoph Rousset
Christoph RoussetFoto: Ignacio Barrios Martinez/mat. prom.

Actus 1200.jpg
Actus Humanus Resurrectio 2019 w radiowej Dwójce

Christophe Rousset mówił w przerwie transmisji z festiwalu Actus Humanus o specyfice francuskiej muzyki barokowej komponowanej dla kościołów na okres Wielkiego Tygodnia. Leçons de ténebres, czyli lekcje ciemności, były we Francji niezwykle popularną praktyką związaną ze świętami, choć nie dotykały one bezpośrednio tematu ostatnich chwil Chrystusa: - W istocie celem tekstów Leçons, czyli w Lamentacj Proroka Jeremiasza, było stworzenie perspektywy dla męki Jezusa poprzez cierpienie Jeremiasza.

Dyrygent podkreślił, że muzykę na Ciemne Jutrznie tworzyli najlepsi kompozytorzy. Przyciągała ona do kościołów Paryża prawdziwe tłumy. - Trzeba pamiętać, że w tym czasie opera była zamknięta, a publiczność paryska, która była niezwykle spragniona opery, udawała się do kościoła na tę liturgię, nawet jeśli czasem udział ten nie wynikał zawsze ze szczerej religijnej potrzeby.

Christophe Rousset opowiadał w Dwójce o najpiękniejszych francuskich przykładach Leçons de ténebres autorstwa Marca-Antoine’a Charpentiera oraz François’a Couperina. Muzyk mówił też o specyfice świąt Wielkiejnocy w zlaicyzowanej Francji.

***

Tytuł audycji: Filharmonii Dwójki 

Prowadziła: Magdalena Łoś

Gość: Christophe Rousset (muzyk, dyrygent)

Data emisji: 20.04.2019

Godzina emisji: 19.30

jp/mko

Czytaj także

Prof. Szymon Paczkowski: najlepszą Pasję Janową nagrał Gardiner

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2019 17:25
- Był to pierwszy utwór w tym gatunku, który poznałem i pokochałem. W szczególności, kiedy w 1985 roku nagrał go John Eliot Gardiner. Do dziś jest to dla mnie wzorcowe nagranie, ciągle nie potrafię odnaleźć lepszego - mówił w Dwójce muzykolog.
rozwiń zwiń
Czytaj także

William Christie: pasje Bacha to kamienie milowe cywilizacji

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2019 13:06
- Pasję wg św. Jana po raz pierwszy prezentowałem ponad 30 lat temu w Paryżu. Należy ona do kompozycji, które są jednym z największych monumentów w całym kanonie muzyki poważnej. Cały chrześcijański świat ma możliwość dzielić tę wielkość – mówił w Dwójce znakomity dyrygent.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Daucé: Ensemble Correspondances zmienia gust i wiedzę przyszłych pokoleń

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2019 11:00
Zespół specjalizuje się we francuskiej muzyce epoki Króla Słońce. W Gdańsku z sopranistką Sophie Karthäuser wykonał "Ciemne jutrznie" Michela-Richarda de Lalande’a.
rozwiń zwiń