Z Elżbietą Sikorą, dyrektorem artystycznym kolejnej edycji Festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu, spotkaliśmy się z okazji jej 70. urodzin. Kompozytorka wspominała początki swojej kariery muzycznej. - Od wielu lat łączę muzykę elektroniczną z czysto instrumentalną lub wokalną, jednak elektronika pozostanie na zawsze tym, od czego zaczynałam - powiedziała. - Pewnym wprowadzeniem było studiowanie reżyserii dźwięku. Potem znalazłam się w Paryżu na kursie u Pierre’a Schaeffera, gdzie uczyłam się komponowania takiej muzyki. To było dla mnie wielkie odkrycie. Zaczęłam bawić się dźwiękiem, tworzyć struktury dźwiękowe, krótko mówiąc: komponować. Brakowało mi jednak szerszego spojrzenia na to zagadnienie, wróciłam więc do Warszawy na studia klasyczne - dodała.
- Zaczynałam komponować muzykę elektroniczną w 1968 roku, kiedy miała ona już długą historię i nastąpił jej pełen rozkwit - opowiadała Elżbieta Sikora. - Od tamtej pory bardzo zmieniła się technologia. W 1981 roku wylądowałam we francuskim IRCAM-ie (Centrum Badawczo-Koordynacyjne Akustyki i Muzyki), gdzie znajdowały się ogromne komputery. Aby komponować, trzeba było nauczyć się programowania. Dla większości twórców, również dla mnie, to był etap "zatrzymania" w oczekiwaniu na bardziej przyjazną technologię. Ona zresztą szybko się pojawiła. I dziś komponowanie muzyki elektronicznej jest tak łatwe, że mogą to robić właściwie wszyscy - powiedziała.
W audycji rozmawialiśmy również z Wojciechem Michniewskim i Krzysztofem Knittelem, z którymi Elżbieta Sikora utworzyła w 1973 roku grupę kompozytorską KEW. Zespół występował na koncertach w Polsce, Szwecji, Austrii i Niemczech.
Elżbieta Sikora od 1981 roku mieszka we Francji. Zdobyła wiele nagród kompozytorskich, była profesorem Konserwatorium w Angoulême, gdzie prowadziła zajęcia z kompozycji muzyki elektroakustycznej oraz warsztaty dźwiękowe. W 1995 roku Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie wystawił kompozycję Elżbiety Sikory "Wyrywacz serc" w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Z kolei opera "Madame Curie" miała prapremierę 15 listopada 2011 w Sali UNESCO w Paryżu; polskie prawykonanie odbyła się 25 listopada tego samego roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
Audycję prowadziła Beata Stylińska.