W Krakowie Christophe Rousset prowadził wykonanie barokowych interpretacji sekwencji "Stabat Mater Dolorosa", autorstwa m.in. mistrzów szkoły neapolitańskiej: Leonarde Leo, Giovanniego Battisty Pergolesiego i - niedawno odkryty manuskrypt! -Tommaso Traetty. Utwory te stanowią znakomite odzwierciedlenie włoskiej wrażliwości religijnej oraz wybujałego narodowego temeperamentu. - Ekspresyjna muzyka zbliżała włoski kościół do człowieka i zwiększała jego szansę w walce o duszę z rozkwitającym protestantyzmem - wyjaśnił Chirstophe Rousset.
Barokowe "Stabat mater" leżały na antypodach wielkanocnej muzyki francuskiej, w której dominowały sformalizowane, ale też intymne Leçons de ténèbres, oparte na tekście biblijnych Lamentacji Jeremiasza. Gość Dwójki obiecał, że na kolejne odsłony Misteria Paschalia postara się przywieść ten, uwielbiany przez Magdalenę Łoś, repertuar. Christope Rousset wypowiedział się także na temat polskiej religijności, choć tym razem zdanie wyrobił sobie, obserwując krakowskie ulice i kościoły, a nie manuskrypty. - We Francji próżno szukać takiej żarliwości... - skomentował.
Zachęcamy do wysłuchania całego wywiadu, w którym również o: znaczeniu i kondycji fonografii, holenderskiej, postleonhardtowskiej szkole klawesynowej oraz nieocodziennej kolekcji Rousseta.