Kameralny Chopin w Pradze

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2010 19:03
Na retransmisję koncertu Ewy Kupiec z towarzyszeniem członków Pławner Quartet z tegorocznej edycji Festiwalu "Praska Wiosna" zaprasza Irena Myczka.

Ewa Kupiecnie jest typową polską pianistką. Chociażby dlatego, że muzyka Fryderyka Chopina nie stanowi rdzenia jej repertuaru. Specjalnością absolwentki Akademii Muzycznej w Warszawie i Royal Academy of Music w Londynie oraz protegowanej samego Stanisława Skrowaczewskiego stał się repertuar XX wieku. Artystka współpracowała bezpośrednio z wieloma najwybitniejszymi kompozytorami naszych czasów, nie wyłączając Alfreda Schnittkego. Ukoronowaniem nowoczesnych zainteresowań Ewy Kupiec stał się album "Conception" z utworami skomponowanymi specjalnie dla niej i przez nią samą współprodukowany. Szczególną uwagę poświęca pianistka, mieszkająca na stałe w Niemczech, muzyce polskiej. Neoklasyczne utwory Grażyny Bacewicz czy modernistyczne dzieła Witolda Lutosławskiego z pozoru niewiele mają wspólnego z romantyczną i ulotną estetyką chopinowską. Mimo to, Ewa Kupiec chętnie sięga także po dzieła naszego narodowego kompozytora, często w niezwykłych konfiguracjach programowych oraz aranżacjach. Na Festiwalu "Praska wiosna" przedstawiła na przykład kameralne aranżacje obu Koncertów fortepianowych. Pianistce towarzyszył wirtuozowski kwartet smyczkowy pod przewodnictwem Piotra Pławnera, jednego z najwybitniejszych skrzypków młodszego pokolenia i laureata m.in. X Międzynarodowyego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

Program:

Fryderyk Chopin II Koncert fortepianowy f-moll op. 21, Grażyna Bacewicz IV Sonata na skrzypce i fortepian, Fryderyk Chopin I Koncert fortepianowy e-moll op. 11

Wyk. Ewa Kupiec – fortepian; Pławner Quartet

(Praska Wiosna, 1.06.2010)

5 grudnia (niedziela), godz. 19:00

  

 

Fragment II Sonaty na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz w interpretacji Ewy Kupiec i Piotra Pławnera:

Czytaj także

Romantyczne koncerty fortepianowe

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2010 00:57
Każdy koneser zapomnianych XIX-wiecznych arcydzieł zna wyjątkową serię brytyjskiej oficyny Hyperion. Z jej pomysłodawcą - Michaelem Springiem - porozmawia w "Płytomanii" Aleksander Laskowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tylko Słowianie potrafią grać Chopina

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2010 16:10
- Gdyby nie moje słowiańskie korzenie i lekcje u Adama Harasiewicza nie rozumiałbym muzyki Chopina - mówi Ingolf Wunder, laureat II nagrody XVI Konkursu Chopinowskiego.
rozwiń zwiń