Foster, Zukerman i Forsyth. Kłótnie małżeńskie na skrzypce i wiolonczelę

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2022 20:50
- Jeśli słucha się tego koncertu bardzo uważnie, zauważa się, że partia skrzypiec brzmi bardzo klasycznie, czasami niemal nawet jak Bach, natomiast partia wiolonczeli cytuje motywy z podwójnego koncertu Brahmsa - z innymi interwałami, napisane jest to naprawdę cudownie - mówiła o "Koncercie podwójnym..." Avnera Dormana wiolonczelistka Amanda Forsyth, która wraz ze skrzypkiem Pinchasem Zukermanem i Narodową Orkiestrą Polskiego Radia wystąpiła w Katowicach.
Pinchas Zukerman i Amanda Forsyth
Pinchas Zukerman i Amanda ForsythFoto: mat. prom. NOSPR
  • Znakomici soliści Pinchas Zukerman i Amanda Forsyth z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Polskiego Radia pod batutą maestro Lawrence'a Fostera wystąpili w Katowicach
  • W programie znalazł się napisany specjalnie dla tych solistów Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę Avnera Dormana
  • Pozostałe wykonane utwory to Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041 Jana Sebastiana Bacha i Poemat symfoniczny "Don Kichot" op. 35 Richarda Straussa

Koncert, który transmitowaliśmy w audycji "Filharmonia Dwójki", miał miejsce 11 marca, a orkiestrze przewodniczył maestro Lawrence Foster.

Utwór napisany dla pary małżeńskiej

W przerwie występu Magdalena Łoś rozmawiała z artystami m.in. o repertuarze, w którym znalazł się m.in. Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę, którego autorem jest Avner Dorman. Kompozycja ta została napisana specjalnie dla Pinchasa Zukermana i Amandy Forsyth, a katowickie wykonanie było polską premierą utworu.

- Dla Avnera Dormana ekscytujący okazał się sam pomysł, że ma napisać utwór dla pary solistów, którzy są też parą małżeńską - mówiła Amanda Forsyth. - Postanowił programowo przedstawić to, co nierozerwalnie kojarzy się z życiem małżonków. Oczywiście wszyscy małżonkowie prowadzą potyczki, walczą, prowadzą spory. Muzycznie mamy tu momenty obrazujące właśnie spieranie się małżonków, ale są też fragmenty, które gramy zgodnie razem, niczym pieśni miłosne - dodała.

Forsyth i Zukerman. Klasyka kontra awangarda

Mówiła też o tym, że Avner Dorman stworzył muzyczne portrety instrumentalistów.

- Pinchas przedstawiony jest jako "skrzypek klasyczny, solista", co wiąże się oczywiście z historią jego kariery - jest przecież wielkim klasycznym skrzypkiem, natomiast ja jestem tu pokazana jako "walcząca wykonawczyni klasyki", ponieważ chciałam grać także muzykę rockową, muzykę Piazzolli, może też trochę jazzu - wyjaśniała.

Pinchas Zukerman podkreślał, jak znakomita była próba przed koncertem i współpraca z dyrygentem NOSPR Lawrencem Fosterem.

- Lawrence Foster przeanalizował wnikliwie partyturę koncertu, wprowadzając pewne zmiany i uwzględniając wyzwania akustyczne, jakie ten utwór niesie - mówił skrzypek. - Po tym wykonaniu zabiorę partyturę, by razem z Avnerem przepracować niektóre fragmenty na płaszczyźnie dynamiki i wprowadzić sprawdzone tutaj pomysły, zmiany dotyczące orkiestracji, redukujące partie niektórych instrumentów w pewnych miejscach. Brzmi to bowiem o wiele bardziej przekonująco, o wiele lepiej dla instrumentów solowych - zapewniał.

Posłuchaj
08:29 Dwojka Filharmonia Dwójki 2022_03_11-20-30-47.mp3 Pinchas Zukerman i Amanda Forsyth o "Koncercie podwójnym na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę" (Filharmonia Dwójki)

Muzyczna podróż przez epoki

W programie koncertu znalazły się również Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041 Jana Sebastiana Bacha oraz Poemat symfoniczny "Don Kichot" op. 35 Richarda Straussa. Tak skonstruowany program skomentował maestro Lawrence Foster.

- To jest właśnie przesłanie - muzyka napisana w różnych miejscach i czasie. Nie uważam, że program koncertu musi mieć koniecznie jakieś logiczne uzasadnienie, dającą się wytłumaczyć konstrukcję. A nawet logiką muzyki jest to właśnie, że utwory wybrzmiewają jeden po drugim. Mamy tu dzisiaj dwoje niewiarygodnie wspaniałych solistów, sądzę więc, że logiczne jest, by dwoje zagrało w dłuższych utworach - wyjaśniał dyrygent.

Posłuchaj
06:15 Dwojka Filharmonia Dwojki 2022_03_11-20-39-18.mp3 Lawrence Foster o programie katowickiego koncertu (Filharmonia Dwójki)

 

Podczas przerwy w koncercie pojawił się wątek literacki nawiązujący do Poematu symfonicznego "Don Kichot". Aldona Łaniewska-Wołłk rozmawiała z Wojciechem Charchalisem, autorem nowego tłumaczenia kultowego dzieła Miguela Cervantesa pt. "Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy".

Posłuchaj
07:11 Dwojka Filharmonia Dwojki Wojciech Charchalis 2022_03_11-20-22-53.mp3 Wojciech Charchalis w rozmowie z Aldoną Łaniewską-Wołłk (Filharmonia Dwójki)

Do utworu "Don Kichot" odniósł się również Lawrence Foster.

- Przyszła mi taka myśl do głowy, że prezydent Ukrainy może być uważany za współczesne wcielenie Don Kichota – walka ze wszystkimi żywiołami, z wiatrakami, ale mam oczywiście nadzieję, wierzę, że finał tej walki będzie inny - mówił dyrygent. 
Wojna kładzie się straszliwym cieniem na nas wszystkich, każdy stara się zrobić, co może, by wspomóc tych ludzi i ostatecznie pomóc samemu sobie.

***

Rozmawiały: Magdalena Łoś, Aldona Łaniewska-Wołłk

Data emisji: 11.03.2022

Godzina emisji: 20.00

Materiały wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

mg

Czytaj także

Festiwal Muzyki Barokowej: cztery oblicza Vivaldiego na Zamku Królewskim

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2021 18:05
- Chcemy przedstawić słuchaczom Vivaldiego od innej strony. Zależy mi, żeby to, czego słuchacze są świadkami w sali wieczorową porą, było czymś innym, nietypowym, rzadkim - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Aleksandra Buszta-Bąk, kuratorka Festiwalu.
rozwiń zwiń