Yekwon Sunwoo: Schuberta gram z wyjątkową przyjemnością

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2022 20:58
- Program mojego recitalu jest bardzo wymagający, także dla słuchaczy. Aby zrozumieć tę muzykę, potrzeba cierpliwości i otwartości na rozmaite emocje. To jednak utwory, które potrafią przenieść nas do innego świata. Myślę, że to ważne zwłaszcza w dzisiejszych, niespokojnych czasach - mówił w Dwójce pianista Yekwon Sunwoo, który wystąpił z recitalem podczas 26. Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
Yekwon Sunwoo
Yekwon SunwooFoto: mat. prasowe - Young Chul Kim/Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena

Od Respighiego do Schuberta

Yekwon Sunwoo to pianista pochodzący z Korei Południowej, zwycięzca 15. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Van Cliburna w 2017 roku. To także jeden z zaproszonych gości, którego recitalu mieliśmy okazję wysłuchać drugiego dnia 26. Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W programie koncertu znalazły się utwory Respighiego, Straussa, Debussy'ego i Schuberta. 

- Każde z tych dzieł jest dla mnie w pewien sposób wyjątkowe, mam nadzieję, że publiczność to dostrzeże - opowiadał na antenie Dwójki. - Ryszard Strauss to jeden z moich ulubionych kompozytorów, dziwi mnie to, że tak rzadko się go grywa. Jeśli chodzi o Respighiego, na jego sześć utworów na fortepian natknąłem się przypadkiem kilka lat temu i od razu się w nich zakochałem. Uważam, że ten cykl świetnie nadaje się na otwarcie recitalu, jest bardzo zróżnicowany, wciągający, idealnie przygotowuje słuchaczy na to, co będzie dalej. Zaś Debussy’ego wszyscy lubią i znają - podkreślił pianista.

Różnorodny repertuar pianisty

Yekwon Sunwoo wyznał, że jego wśród najbardziej cenionych przez niego kompozytorów znajduje się również Franciszek Schubert. - Każdą jego kompozycję gram z wyjątkową przyjemnością. Gdybym musiał wskazać jednego ukochanego kompozytora, byłby nim właśnie on - zdradził artysta.

Jak zauważył gość Dwójki, mimo że tego wieczoru wykonał bardzo zróżnicowany repertuar, czasem lubi wykonywać recitale złożone z dzieł tylko jednego kompozytora. - Ale uważam, że zwłaszcza my, pianiści, mamy do dyspozycji niezwykle bogaty repertuar z różnych epok. Szkoda by było z tego nie korzystać! - dodał. - Świadomość, że życia starczy mi na poznanie zaledwie ułamka tych dzieł, napawa mnie smutkiem. Dlatego staram się nie zamykać w jednej estetyce. Nie lubię być szufladkowany, choć nie miałbym nic przeciwko, gdyby publiczność zauważała, że muzykę określonych kompozytorów wykonuję wyjątkowo dobrze.

Posłuchaj
07:51 Dwojka_Filharmonia_Dwojki_ Yekwon Sunwoo 2022_04_04-20-31-16.mp3 Pianista Yekwon Sunwoo w rozmowie z Moniką Zając (Filharmonia Dwójki)

 

***

Rozmawiała: Monika Zając

Gość: Yekwon Sunwoo (pianista)

Data emisji: 4.04.2022

Godzina emisji: 20.20

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

Czytaj także

Mozart i Royal String Quartet, czyli muzyczna hybryda [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2022 19:30
- Przygotowaliśmy nietypowy utwór, złożony z czterech części różnych kwartetów Mozarta - zapowiadali muzycy Royal String Quartet. Efekt artystycznej konfrontacji kameralistów z twórczością Mozarta poznaliśmy w "Miejscówce z Dwójką". 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Philippe Herreweghe: do Bacha potrzebna jest muzykalność

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2022 21:00
- W ostatnich stuleciach doszło do rozwodu pomiędzy byciem muzykiem a byciem śpiewakiem. W czasach Bacha prawie każdy instrumentalista był jednocześnie śpiewakiem, a wszyscy chłopcy z chóru przy kościele św. Tomasza w Lipsku grali na klawesynie, organach, skrzypcach. Byli wszechstronnymi muzykami, potrafili nawet komponować. To wszystko zaginęło w XIX wieku - mówił w Dwójce dyrygent, założyciel Collegium Vocale Philippe Herreweghe.
rozwiń zwiń