Stanisław Leszczyński: Maurizio Pollini był typem pianisty rzeźbiarza

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2024 13:00
- Maurizio Pollini był wirtuozem, pozostawił wzorce nagrań etiud Chopina. W jego interpretacjach wszystkich utworów przede wszystkim na pierwszy plan wysuwa się muzyczny sens. Podczas zajęć ze studentami jego nagrania wykorzystywałem do ilustrowania waloru dochodzenia przez interpretatora do istoty dzieła muzycznego - mówił w Dwójce Stanisław Leszczyński o zmarłym wirtuozie fortepianu.
Maurizio Pollini
Maurizio PolliniFoto: Javier del Real/PAP/EFE
  • Zmarł Maurizio Pollini, włoski pianista, wybitny chopinista, zwycięzca VI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (1960). 
  • W przerwie w transmisji z 28. Festiwalu Ludwiga van Beethovena artystę wspominał Stanisław Leszczyński, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. 
  • Rozmowę przeprowadził Michał Dębski.

Stanisław Leszczyński o Maurizio Pollinim

Stanisław Leszczyński podkreślił, że kończy się pewna epoka. - Maurizio Pollini był pierwszym wielkim laureatem I nagrody Konkursu Chopinowskiego, który wszedł do panteonu nie tylko najwybitniejszych chopinistów, ale i muzyków niezwykle wszechstronnych. Jego repertuar to muzyka od Bacha do Nono. Pollini jako jeden z niewielu pianistów, którzy tak wiele wnieśli do chopinistyki, nie pozwolił się zamknąć w ramy specjalizacji, monograficznego podejścia do muzyki - zaznaczył.

Mądra interpretacja formy muzycznej

- Pollini od razu dał się poznać jako niezwykły introwertyk. To pianista, który podobnie jak Arturo Benedetti Michelangeli, był typem pianisty-rzeźbiarza. Obracał się w środowisku artystów sztuk wizualnych, malarzy i rzeźbiarzy. To, co robił na fortepianie, przypominało pracę dłutem, docieranie do dna, źródła sensu muzycznego. Stwarzał niesamowicie mądrą interpretację formy muzycznej - opisywał gość Dwójki. 

Wzorce nagrań etiud Chopina

Stanisław Leszczyński zaznaczył, że Maurizio Pollini był pianistą wspaniałym. - Był wirtuozem, pozostawił wzorce nagrań etiud Chopina. W jego interpretacjach wszystkich utworów przede wszystkim na pierwszy plan wysuwa się muzyczny sens. Podczas zajęć ze studentami jego nagrania wykorzystywałem do ilustrowania waloru dochodzenia przez interpretatora do istoty dzieła muzycznego - opowiadał rozmówca Michała Dębskiego.

Posłuchaj
17:08 2024_03_23 20_05_34_Dwojka_Filharmonia_Dwojki.mp3 Stanisław Leszczyński: Maurizio Pollini był typem pianisty-rzeźbiarza (Filharmonia Dwójki)

 

Naukę gry na fortepianie podjął w wieku 11 lat

Maurizio Pollini systematyczną naukę gry na fortepianie podjął, mając 11 lat, jako uczeń Carlo Lonatiego, a następnie u Carlo Vidusso. Dyplom Konserwatorium Mediolańskiego uzyskał w 1959 roku. Tego samego roku rozpoczął studia kompozytorskie.

Zwycięzca Konkursu im. Ettore Pozzoliego w Seregno

W 1957 został laureatem Konkursu Wykonawstwa Muzycznego w Genewie (II nagroda); rok później na tym samym konkursie otrzymał II nagrodę (ex aequo z Ronaldo Turinim) - pierwszej nie przyznano. W 1959 roku został zwycięzcą Konkursu im. Ettore Pozzoliego w Seregno.

Czytaj też:

Zwycięzca VI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (1960)

Największy tryumf Polliniego nastąpił w 1960 r. w Warszawie na Konkursie Chopinowskim. Po powrocie do Mediolanu 18-letni Pollini nawiązał kontakt z Arturem Benedetti Michelangelim, aby dalej pracować pod jego kierunkiem. Pollini rozwijał światową działalność koncertową, występując z najlepszymi orkiestrami i dyrygentami w sławnych salach koncertowych oraz podczas renomowanych festiwali muzycznych.

***

Rozmawiał: Michał Dębski

Gość: Stanisław Leszczyński (zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina)

Data emisji: 23.03.2024

Godzina emisji: 20.05

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

Radio Chopin/rś/mo/mpkor

Czytaj także

Jakub Piątek o filmie "Pianoforte": NIFC dał nam totalną wolność

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2024 17:30
- Konkurs Chopinowski, jak wiadomo, powoduje bardzo wiele emocji u wszystkich, zarówno u występujących, jak i na widowni wśród komentujących. I to jest część czaru i legendy samego konkursu, ale to też jest oczywiście duże brzemię - mówił w Dwójce Jakub Piątek, reżyser filmu "Pianoforte". - Narodowy Instytut Fryderyka Chopina dał nam totalną wolność, także artystyczną - dodał.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Eric Guo na urodzinach Fryderyka Chopina. "Mam w sobie chęć dzielenia się muzyką"

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2024 12:00
- Trzeba wynosić lekcje ze wszystkiego, niezależnie od tego, czy wygrywamy, czy przegrywamy. Wyniki nigdy nie decydują o tym, jak daleko zajdziesz w swoim życiu, w swojej karierze. Ważniejsze jest to, jak rozwinąłeś się jako osoba, jako artysta. Nie tylko jako muzyk, ale także jako człowiek. Ważne jest twoje spojrzenie na życie - mówił kanadyjski pianista Eric Guo w przerwie koncertu z okazji 214. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, który transmitowaliśmy na antenie Dwójki.
rozwiń zwiń