Program:
- Wolfgang Amadeusz Mozart Symfonia G-dur KV 124;
- Ludwig van Beethoven Romans G-dur op. 40, Romans F-dur op. 50;
- Joseph Haydn Symfonia C-dur "Il Distratto" Hob. I/60
Wykonanie:
Koncert Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie pod dyr. Michała Klauzy,
solista: Marcin Markowicz – skrzypce
(Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, 30.11.2024)
***
Koncert rozpoczął utwór Wolfganga Amadeusza Mozarta - Symfonia nr 15 G-dur. Kompozycja wypełniona delikatną, liryczną, pełną młodzieńczej energii treścią. Warto podkreślić, iż Mozart napisał ten utwór, mając zaledwie 16 lat i przeszło 100 kompozycji w swoim ówczesnym zbiorze. Z kolei w dwóch Romansach na skrzypce i orkiestrę Ludwiga van Beethovena wystąpi koncertmistrz Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie – Marcin Markowicz, który zaprezentuje nieco inne oblicze Beethovena - bardziej łagodne, prostolinijne i introspektywne.
- Nie ma tu rewolucji, burz, awantur, akcentów, kontrastów. To Beethoven spokojny, śpiewny, liryczny... wakacyjny - mówi Marcin Markowicz - Romanse są doskonałym przykładem miniatury na instrument solowy z orkiestrą. Beethoven nie chciał tu skrzypiec wirtuozowskich, a raczej szukał lirycznego, śpiewnego wokalu w stałym dialogu z orkiestrą. Szkoda, że pozostając w cieniu koncertu skrzypcowego, są tak rzadko wykonywane na koncertach. Romanse są jak wakacyjna miłość… – dodaje koncertmistrz.
Finałem koncertu będzie Symfonia nr 60 Józefa Haydna. Utwór powstał na kanwie wcześniejszego dzieła "ojca nowoczesnej symfonii" - muzyki do spektaklu teatralnego "Le Distrait" ("Roztargniony"). Składa się nie z tradycyjnie czterech, ale z sześciu części, pełnych uśmiechu, zwrotów akcji i żartu. Jest to dobra propozycja dla mniej doświadczonych melomanów.
***
Na audycję "Filharmonia Dwójki" w poniedziałek (9.12) zaprosiła Agata Kwiecińska.
mat.pras./zch/pg