Koncert Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2024 22:00
Symfonia nr 15 G-dur Mozarta, Romans nr 1 G-dur i Romans nr 2 F-dur Beethovena oraz Symfonia nr 60 C-dur "Il Distratto" Haydna. To repertuar, który Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie wykonała pod dyrekcją Michała Klauzy. 
Koncert Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. Dyryguje Michał Klauza
Koncert Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. Dyryguje Michał KlauzaFoto: Cezary Piwowarski/Polskie Radio

Program:

  • Wolfgang Amadeusz Mozart  Symfonia G-dur KV 124;
  • Ludwig van Beethoven Romans G-dur op. 40, Romans F-dur op. 50;
  • Joseph Haydn Symfonia C-dur "Il Distratto" Hob. I/60

Wykonanie:

Koncert Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie pod dyr. Michała Klauzy,

solista: Marcin Markowicz – skrzypce

(Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, 30.11.2024)


***

Koncert rozpoczął utwór Wolfganga Amadeusza Mozarta - Symfonia nr 15 G-dur. Kompozycja wypełniona delikatną, liryczną, pełną młodzieńczej energii treścią. Warto podkreślić, iż Mozart napisał ten utwór, mając zaledwie 16 lat i przeszło 100 kompozycji w swoim ówczesnym zbiorze. Z kolei w dwóch Romansach na skrzypce i orkiestrę Ludwiga van Beethovena wystąpi koncertmistrz Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie – Marcin Markowicz, który zaprezentuje nieco inne oblicze Beethovena - bardziej łagodne, prostolinijne i introspektywne.

- Nie ma tu rewolucji, burz, awantur, akcentów, kontrastów. To Beethoven spokojny, śpiewny, liryczny... wakacyjny - mówi Marcin Markowicz - Romanse są doskonałym przykładem miniatury na instrument solowy z orkiestrą. Beethoven nie chciał tu skrzypiec wirtuozowskich, a raczej szukał lirycznego, śpiewnego wokalu w stałym dialogu z orkiestrą. Szkoda, że pozostając w cieniu koncertu skrzypcowego, są tak rzadko wykonywane na koncertach. Romanse są jak wakacyjna miłość… – dodaje koncertmistrz. 

Finałem koncertu będzie Symfonia nr 60 Józefa Haydna. Utwór powstał na kanwie wcześniejszego dzieła "ojca nowoczesnej symfonii" - muzyki do spektaklu teatralnego "Le Distrait" ("Roztargniony"). Składa się nie z tradycyjnie czterech, ale z sześciu części, pełnych uśmiechu, zwrotów akcji i żartu. Jest to dobra propozycja dla mniej doświadczonych melomanów.

***

Na audycję "Filharmonia Dwójki" w poniedziałek (9.12) zaprosiła Agata Kwiecińska

mat.pras./zch/pg

Czytaj także

Koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2024 22:00
Katowice i tamtejsza sala koncertowa NOSPR były świadkami dobrej muzyki. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wykonała  m.in. wstęp do opery "Śpiewacy norymberscy" Richarda Wagnera. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Actus Humanus Nativitas. {oh!} Orkiestra ze wsparciem wokalnym

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2024 21:58
Gdański Dwór Artusa po raz kolejny otworzył swoje podwoje przed artystami występującymi na festiwalu Actus Humanus. Tym razem byli to: {oh!} Orkiestra pod kierownictwem Martyny Pastuszki i sopranistka Rachel Redmond. W czasie koncertu zabrzmiały utwory Giuseppe Torelliego i Jerzego F. Haendla. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Antony Hermus: dyrygentura to w 90 procentach psychologia

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2024 22:00
- Doszedłem do punktu, w którym myślę, że to psychologia w 90 procentach, ale pozostałe 10 procent musi być dopracowane. Od dyrygenta oczekuje się stabilności, bezpieczeństwa, pewności, że wie, co robi - powiedział w Dwójce Antony Hermus, który poprowadził w Katowicach Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia.
rozwiń zwiń