Sztuka fugi w Lozannie

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2014 21:00
Międzynarodowy zespół Les Plaisirs du Parnasse pod dyrekcją znakomitego szwajcarskiego skrzypka Davida Plantiera przedstawił arcydzieło Bacha w wersji na smyczki, ograny i klawesyn. Listopadowy koncert przypomnimy w środowej "Filharmonii Dwójki".
Jan Sebastian Bach na obrazie Eliasa Gottloba Haussmanna.
Jan Sebastian Bach na obrazie Eliasa Gottloba Haussmanna.Foto: wikipedia, lic. CC

"Die Kunst der Fuge" ("Sztuka Fugi", BWV 1080) to niedokończone dzieło Jana Sebastiana Bacha, składające się z czternastu fug - dwunastu czterogłosowych (w tym dwóch "lustrzanych”), dwóch trzygłosowych oraz czterech kanonów dwugłosowych. Ostatnia, niedokończona fuga zbudowana jest na temacie opartym na dźwiękach B-A-C-H.
Pracę nad tym dziełem Bach rozpoczął na rok przed śmiercią (1749). Prawdopodobnie utwór był pomyślany jako kompozycja o charakterze dydaktycznym, swoista synteza sztuki kontrapunktu, której Bach był niedoścignionym mistrzem. Młoda generacja kompozytorów, w tym synowie Bacha, poszukiwała już nowych form wypowiedzi, odrzucając polifoniczny styl komponowania. Można postawić zatem tezę, że Bach napisał swe dzieło jako odzwierciedlenie i podsumowanie zbliżającej się ku końcowi epoki.

Na retransmisję z Lozanny do środowej "Filharmoni Dwójki" zaprasza Małgorzata Pęcińska.

Program:

Jan Sebastian Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080 (wersja na zespół smyczkowy, klawesyn i organy)

Wyk. Les Plaisirs du Parnasse pod dyrekcją Davida Plantiera

(Lozanna, 01.11.2013)

29 stycznia (środa), godz. 19.30-21.30, wprowadzenie o 19.00

mm/jp

Czytaj także

Dzieła wokalno-instrumentalne Bacha, czyli ile diabłów na łebku szpilki?

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2013 10:30
Zapraszamy do dyskusji na temat wykonywania muzyki Bacha na kilka dni przed Wielkim Tygodniem i transmisją Pasji według św. Mateusza pod dyrekcją Andrew Parrotta z Krakowa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bachowi chodziło o... pieniądze

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2013 14:00
Jak co roku w Niedzielę Palmową w Filharmonii Krakowskiej przedstawiona została "Pasja Mateuszowa". Tym razem pod dyrekcję Andrew Parrota. Ze swoich kontrowersyjnych interpretacji Bacha i Monteverdiego słynny brytyjski dyrygent tłumaczył się Piotrowi Matwiejczukowi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bachowskie partity pod palcami polskiej klawesynistki

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2013 13:25
Po raz pierwszy w Polsce opublikowano "Partity" BWV 825-830 Jana Sebastiana Bacha nagrane na klawesynie. W "Płytomani" recenzowaliśmy trzypłytowy album Małgorzaty Sarbak.
rozwiń zwiń