Zabrzmi między innymi "Uwertura tragiczna" Andrzeja Panufnika w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita z ubiegłorocznej edycji festiwalu Proms, a także "Łańcuch II" Witolda Lutosławskiego z tym samym zespołem oraz Anne-Sophie Mutter, a także "Ad Matrem" Henryka Mikołaja Góreckiego z Zofią Kilanowicz, Chórem Polskiego Radia oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. "Filharmonię Dwójki" poprowadzi Małgorzata Pęcińska.
Program:
Andrzej Panufnik Uwertura tragiczna (Orkiestra Symfoniczna FN, debiut orkiestry na Festiwalu BBC Proms, 23.08.2013); Stanisław Moniuszko Bajka – uwertura fantastyczna (Orkiestra Symfoniczna FN, Koncert Jubileuszowy w 110. rocznicę powstania filharmonii w Warszawie, 5.11.2011); Witold Maliszewski III Symfonia c-moll op. 14 - fragmenty (NOSPR, V Festiwal Polskiego Radia, 26.05.2001); Karol Szymanowski IV Symfonia koncertująca na fortepian i orkiestrę op. 60 - fragmenty (Orkiestra Symfoniczna FN, Denis Matsujew, koncert 4.10.2002); Wojciech Kilar September Symphony (prawykonanie) - fragmenty (Orkiestra Symfoniczna FN, 2.09.2003); Witold Lutosławski Łańcuch II - dialog na skrzypce i orkiestrę (Orkiestra Symfoniczna FN, Anne-Sophie Mutter, nadzwyczajny koncert w 10. rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego, 17.05.2004); Andrzej Panufnik Concerto festivo - fragmenty (Orkiestra Symfoniczna FN, koncert VII Forum Lutosławskiego w cyklu "Jubileusz stulecia filharmonii w Warszawie", 16.02.2001); Fryderyk Chopin Koncert fortepianowy f-moll op. 11 - fragment (Orkiestra Symfoniczna FN, Lang Lang, Inauguracja Roku Chopinowskiego w FN, 7.01.2010); Tadeusz Baird Cztery eseje na orkiestrę - fragmenty (NOSPR, koncert w Filharmonii Narodowej, 24.10.2001); Krzysztof Penderecki Concerto grosso na trzy wiolonczele i orkiestrę - fragmenty (Orkiestra Symfoniczna FN i wiolonczeliści: Ivan Monigetti, Adam Klocek, Kazimierz Koślacz; koncert inaugurujący VIII Forum Lutosławskiego, 8.03.2002); Witold Lutosławski III Symfonia - fragmenty (Orkiestra Symfoniczna FN, uroczysta inauguracja Roku Lutosławskiego, 25.01.2013); Henryk Mikołaj Górecki Ad Matrem (NOSPR, Zofia Kilanowicz, Chór Polskiego Radia, koncert z okazji 65. rocznicy istnienia orkiestry, 17.12.2000)
6 lutego (czwartek), godz. 19.30-21.30, wprowadzenie o 19.00
***
Urodziny Antoniego Wita świętujemy także od poniedziałku do piątku (3-7 lutego) w audycjach "Zapiski ze współczesności" oraz "Kanon Dwójki". W "Kanonie" usłyszeć można codziennie m.in. najciekawsze nagrania płytowe dyrygenta.
Natomiast Filharmonia Narodowa w Warszawie zaprasza na specjalne koncerty urodzinowe w piątek (7 lutego) oraz sobotę (8 lutego), podczas których zabrzmią "Symfonia alpejska" Richarda Straussa i "Stabat Mater" Karola Szymanowskiego. Pierwszy z tych wieczorów będzie retransmitowany w Dwójce 14 lutego.
***
Antoni Wit - Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Narodowej (w latach 2002 - 2013). Wcześniej kierował zespołami: Filharmonii Pomorskiej (1974-77), Orkiestry i Choru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie (1977-83), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983-2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987-92). Z krakowską orkiestrą i chórem dokonał znaczących dla muzyki polskiej nagrań, odbył liczne koncerty i tournée we Włoszech, w Niemczech, Anglii, Francji, Hiszpanii.
W historii Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (wcześniej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia) zapisał się jako najdłużej prowadzący zespół dyrektor naczelny i artystyczny. Odbył z nią liczne podróże zagraniczne, dokonał nagrań archiwalnych, płytowych, filmowych i telewizyjnych - rozpoczął m.in. współpracę z wytwórnią NAXOS. Pod jego kierownictwem orkiestra zyskała zaszczytny tytuł Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
W repertuarze koncertów i nagrań artysty poczesne miejsce znajduje muzyka polska, zarówno kompozytorów wcześniejszych, jak i żyjących. Antoni Wit dokonał wielu światowych prawykonań utworów m.in. Krzysztofa Pendereckiego ("Lacrimosa", "Agnus Dei"), Wojciecha Kilara (dedykowanej mu "September Symphony" i "Sinfonii de motu") oraz licznych pierwszych wykonań w Polsce.
Choć główną domeną działalności Antoniego Wita jest muzyka symfoniczna, artysta odnosił także sukcesy w dziedzinie opery: dla warszawskiego Teatru Wielkiego przygotował premiery "Cyrulika sewilskiego", "Traviaty" i "Balu maskowego"; dla teatru operowego w Malmo - "Aidę" i "Konsula"; premierami "Halki" dyrygował w Tokio i Trieście.
Nagrywał dla wytworni EMI, CBS, Decca, NVC Arts, Pony Canyon, Camerata Tokyo, Polskie Nagrania, DUX, CD Accord, NAXOS. Zarejestrował m. in. komplet dzieł orkiestrowych Lutosławskiego oraz wszystkie dzieła orkiestrowe i oratoryjne Karola Szymanowskiego. Projekt ten otrzymał wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wraz z New Zealand Symphony Orchestra i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej zrealizował komplet nagrań poematów symfonicznych Karłowicza. Antoni Wit był sześciokrotnie nominowany do nagrody Grammy.
mm/jp