Muzyczny podpis Fabiána Panisella

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2016 11:00
- Zawsze podobali mi się malarze, którzy umieszczali siebie na własnych płótnach, to rodzaj autorskiego podpisu, który też stosuję - mówił w Dwójce argentyński kompozytor, jeden z bohaterów tegorocznego festiwalu "Warszawska Jesień".
Audio
  • Fabián Panisello w rozmowie z Barbarą Schabowską (Filharmonia Dwójki)
Fabian Panisello to dyrygent i kompozytor, który urodził się w 1963 r. w Buenos Aires
Fabian Panisello to dyrygent i kompozytor, który urodził się w 1963 r. w Buenos AiresFoto: materiały prasowe "Warszawskiej Jesieni"

- Cytat w muzyce ma wielką siłę. Podobnie jak powtórzenie. Słuchacz potrzebuje przecież czasem punktu odniesienia - wyjaśniał Fabián Panisello w rozmowie z Barbarą Schabowską. Kompozytor dodawał, że sam posługuje się autocytatami. - Wykorzystuję sprawdzone elementy jednej kompozycji, wplatając je w strukturę kolejnego utworu.

Podobne zabiegi pojawiły się w kilku momentach opery "Le malentendu", która zabrzmiała w sobotę (17.09) na festiwalu "Warszawska Jesień". Libretto tego dzieła jest skróconą adaptacją tekstu Alberta Camusa. To opowieść o człowieku, który po długim pobycie za granicą powraca incognito do rodzinnego domu, nieświadomy tego, że jego owdowiała matka i siostra oferują pokoje do wynajęcia przybyszom, by ich następnie zamordować. Fabián Panisello opowiadał słuchaczom Dwójki o możliwych interpretacjach tej opery w kontekście politycznym i psychologicznym.

***

Rozmawiała: Barbara Schabowska

Gość: Fabián Panisello (kompozytor)

Data emisji: 17.09.2016

Godzina emisji: 21.00

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/mg

Czytaj także

59. Warszawska Jesień w Dwójce

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2016 14:45
Współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia festiwal rozpocznie się 16 września. Zapraszamy na transmisje koncertów, których gwiazdą będzie m.in. Fabián Panisello.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Philippe Hurel: w pewnym sensie jestem Wagnerystą

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2016 11:56
- Lubię odwoływać się do ludzkiej percepcji, grać z pamięcią słuchacza, a mistrzem tego był właśnie Wagner, który posługiwał się leitmotivami - mówił w Dwójce ceniony francuski kompozytor.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Freszel o makabrycznie trudnym dziele Ligetiego

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2016 11:56
- W końcówce tego utworu równie dobrze mogłabym zrobić 100 pompek z rzędu - mówiła w Dwójce o utworze "Mysteries of the Macabre" Joanna Freszel. Dzieło zabrzmiało na inauguracji festiwalu Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń