Ottavio Dantone: oratorium to namiastka opery

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2017 10:00
- To gatunek, który zastępował operę w sytuacjach, gdy zakazane było wykonywanie dzieł scenicznych. Po takie właśnie rozwiązanie sięgnął Haendel, pisząc "La Resurrezione" – powiedział włoski dyrygent, który wraz z Academią Bizantina wykonał ten utwór podczas finału Actus Humanus Resurrectio. 
Audio
  • Ottavio Dantone o oratorium "La Resurrezione" Haendla (Filharmonia Dwójki)
Ottavio Dantone
Ottavio DantoneFoto: PAP/Adam Warżawa

Ottavio Dantone w rozmowie z Dwójką opowiadał m.in. o zakazie wprowadzonym niegdyś w Rzymie przez papieża Innocentego XII.

- Zakaz wystawiania oper obowiązywał m.in. w okresie świąt wielkanocnych. Forma oratorium pozwalała jednak przemycić pewne operowe elementy, np. strukturę: recytatyw-aria, recytatyw-aria, formę da capo... Muzyka w oratorium chwilami niczym nie różniła się od operowej. Jedynym wyznacznikiem był fakt, że ten pierwszy gatunek częściej służył do podejmowania wątków religijnych. Również "La Resurrezione" Haendla tworzy tutaj interesującą miksturę. Pierwszym wykonaniom tego dzieła towarzyszyła bowiem rozbudowana scenografia z mnóstwem świateł, ozdób i maszynerii teatralnej. Zupełnie jak w operze. Takie widowisko musiało robić wrażenie na widzach – dodał Ottavio Dantone.

W nagraniu audycji posłuchamy również o młodzieńczej twórczości Jerzego Fryderyka Haendla, a także o operze "L'Incoronazione di Dario" Antonia Vivaldiego, które stanowi inspirację dla Ottavia Dantone.

***

Rozmawiał: Krzysztof Dziuba

Gość: Ottavio Dantone (dyrygent, lider zespołu Academia Bizantina)

Data emisji: 16.04.2017

Godzina emisji: 21.11

Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".

mz/mk

Czytaj także

Jacobs: wielu zaskoczy ta interpretacja Wielkiej Pasji

Ostatnia aktualizacja: 12.04.2017 19:43
- Staram się być wierny temu, co odkrywają najnowsze badania muzykologiczne dotyczące Pasji Bacha - mówił w Dwójce René Jacobs, który na festiwal Actus Humanus przygotował swoją wersję "Pasji wg św. Mateusza".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Schmelzer: Luython był organistą cesarza-szaleńca

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2017 18:00
- Pracował na praskim dworze Rudolfa II Habsburga, który skupiał wokół siebie ekstrawaganckich artystów takich, jak choćby malarz Arcimboldo, czy alchemików. Mieliśmy spore oczekiwania wobec jego muzyki - mówił w Dwójce Björn Schmelzer o utworze "Lamentationes Hieremiae Prophetae" Carolusa Luythona.
rozwiń zwiń