"Arie Farinellego są dla śpiewaczki jak ciężki maraton"

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2017 12:00
Kastrat miał struny głosowe zbliżone do kobiecych, ale płuca mężczyzny. Czy współczesne śpiewaczki mogą osiągnąć podobną siłę, barwę i skalę głosu? - Staramy się śpiewać najlepiej, jak potrafimy, ale nigdy im nie dorównamy – mówiła słynna szwedzka śpiewaczka Ann Hallenberg.
Audio
  • "Arie Farinellego są dla śpiewaczki, jak ciężki maraton" (Filharmonia Dwójki)
Ann Hallenberg
Ann Hallenberg Foto: fot. Örjan Jakobsson

Carlo Broschi, Farinelli (1705–1782) Carlo Broschi, Farinelli (1705–1782)   Fot. Wikimedia Commons/domena publiczna

Kiedy powstawał film o Farinellim, jego głos do ścieżki dźwiękowej powstał ze zmiksowanego kobiecego mezzosopranu i męskiego kontratenoru. To dało przybliżone wyobrażenie o kolorze i gatunku jego głosu. Farinelli miał niezwykłe możliwości wokalne, które dla współczesnych śpiewaczek są ogromnym wyzwaniem. - Niezwykle pięknym, lecz jednocześnie bardzo wymagającym. To zawsze o jeden takt za dużo, o jedną nutę za wysoko. Możemy tylko zaśpiewać arię napisaną dla kastrata jak najlepiej, ale to jest bardzo trudne, jak przebiegnięcie maratonu – powiedziała Ann Hallenberg.

Podczas transmitowanego w Dwójce koncertu na festiwalu Actus Humanus Nativitas, Ann Hallenberg i muzycy  francuskiej orkiestry Les Talens Lyriques przedstawili program, będący popisem akrobatycznym, a jednocześnie lirycznym. Arie pisane dla Farinellego przez jego brata Riccarda Broschiego, Nicolę Porporę czy Johanna Adolfa Hassego, łączą bowiem wirtuozerię z typowo włoskim pięknem melodii i łagodnością harmonii.

- Farinelli był wybitnym śpiewakiem o ogromnych możliwościach wokalnych. Był w stanie wykonywać wyjątkowe, wirtuozowskie arie pełne wokalnych fajerwerków, jak i te ekspresyjne pomyślane i wykonywane tak, by nie tylko zadziwić ale także wzruszyć publiczność. Staramy się zawsze pokazywać te dwa oblicza Farinellego – przekonywał Christoph Rousset, szef francuskiej orkiestry Les Talens Lyriques.

***

Rozmawiali: Klaudia Baranowska i Marcin Majchrowski

Goście: Ann Hallenberg (śpiewaczka) i Christoph Rousset (klawesynista)

Data emisji: 17.12.2017

Godzina emisji: 20.59

Rozmowę wyemitowano w przerwie transmisji koncertu finałowego gdańskiego festiwalu Actus Humanus w audycji Filharmonia Dwójki.

mko/bch


Czytaj także

Cenčić: na nagraniach kastraci brzmią jak starsze panie

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 12:25
- Mamy nagrania kastratów z początku XX wieku. Niestety, zrealizowano je, gdy śpiewacy byli dość wiekowi, mieli około 60 lat - mówił w Dwójce znakomity kontratenor, który wystąpił w koncercie finałowym festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Orlando Consort. Bożonarodzeniowe radości i refleksje

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2017 13:00
– Chcieliśmy pokazać słuchaczom, jak wielkie zmiany dokonały się w muzyce w okresie od 1000 do 500 lat temu – mówił Angus Smith z zespołu Orlando Consort, którego koncert otworzył festiwal Actus Humanus Nativitas 2017.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Haendel chciał konkurować z operą włoską"

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2017 10:00
- Dla kompozytora oratorium miało być nowym kierunkiem w twórczości. Potrzebował tego, by uciec od rywalizacji z włoskimi twórcami operowymi, którzy święcili w tamtym okresie wielkie sukcesy – powiedział w Dwójce włoski dyrygent Fabio Biondi.
rozwiń zwiń