Program:
Antonio Vivaldi Concerti op. 4 La Stravaganza -Concerto B-dur RV 383a, Concerto e-moll RV 279, Concerto a-moll RV 357, Concerto F-dur RV 284, Concerto D-dur RV 204, Concerto F-dur RV 291
Wyk. Fabio Biondi – skrzypce, kier. art., Europa Galante (Centrum Św. Jana)
W przerwie zapraszaliśmy na rozmowę z dyrektorem Filipem Berkowiczem i Fabiem Biondim. Autorzy: Magdalena Łoś i Klaudia Baranowska.
***
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Prowadzenie: Magdalena Łoś
Data emisji: 11.12.2019
Godzina emisji: 19.00
***
Fabio Biondi jest prawdziwym wizjonerem, jednym z najbardziej kreatywnych i niesztampowych artystów współczesnych. Ma ogromny repertuar, zarówno jako skrzypek, jak i dyrygent: od muzyki wczesnobarokowych mistrzów włoskich, po operę epoki bel canta. Niedawno zachwycił nas wykonaniem i nagraniem Halki Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej. Muzyk stał się zresztą prawdziwym fanem dzieł twórcy naszej opery narodowej. Niezależnie od tego, czy Biondi wykonuje operę XIX wieku czy muzykę instrumentalną XVII i XVIII stulecia, zawsze zachwyca niezwykle finezyjnym frazowaniem, kolosalną wirtuozerią, lekkością artykulacji, różnorodnością barw. Zawsze też wspierany jest przez swoją znakomitą orkiestrę Europa Galante, która mimo upływu wielu lat, wciąż zaskakuje precyzją i polotem, rozwagą i romantyzmem.
Program poprzednich występów włoskich artystów w Gdańsku zawierał przede wszystkim dzieła wokalno-instrumentalne. Tym razem usłyszymy repertuar, który jest specjalnością Fabia Biondiego, i od którego zaczęła się jego międzynarodowa kariera – koncerty skrzypcowe Antonia Vivaldiego. La Stravaganza to zbiór dwunastu dzieł, opublikowanych drukiem jako opus 4 po raz pierwszy w Amsterdamie w 1714 roku, zaś po raz drugi – w Londynie w 1728 przez angielskiego wydawcę Handla, Johna Walsha. Wedle dzisiejszych standardów było to wydanie pirackie, zawierało zresztą tylko połowę oryginalnego zbioru. Składają się nań wyłącznie koncerty na skrzypce solo i orkiestrę. Utwory te stanowią kwintesencję genialnej twórczości Rudego Księdza w zakresie formy koncertu instrumentalnego. To Vivaldi w pełnej krasie: żywiołowy i gwałtowny, pełen jedynej w swoim rodzaju energii, ale także głęboko poruszający liryzmem części wolnych. Oto prawdziwy instrumentalny teatr wenecki, któremu nie sposób się oprzeć. I zarazem forma koncertu, która stała się modelem dla niezliczonej rzeszy naśladowców wenecjanina, w tym samego Johanna Sebastiana Bacha. Popularność koncertów niemal z dnia na dzień uczyniła z Vivaldiego wielką gwiazdę muzyki europejskiej, zaś nagrania tych dzieł autorstwa Fabia Biondiego i jego orkiestry sprawiły, że włoscy muzycy uznani zostali za tych, którzy tchnęli w muzykę włoskiego mistrza nowego ducha.
materiały prasowe/bch