Program:
Antonio Vivaldi Concerto F-dur RV 433 ‘La Tempesta di mare’, Concerto c-moll RV 441, Concerto C-dur RV 444, Cum dederit (z Nisi Dominus RV 608), Arcangelo Corelli Concerto grosso g-moll ‘Fatto per la notte di Natale’, Giuseppe Torelli Concerto g-moll ‘Per il Santissimo Natale’, Francesco Manfredini Concerto grosso C-dur ‘Con una Pastorale per il Santissimo Natale’, Giovanni Legrenzi Sonata a-moll ‘La Cetra’,
Wyk. Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini – kierownictwo artystyczne, flet
W przerwie zapraszaliśmy na rozmowę z Giovannim Antoninim. Autorzy: Klaudia Baranowska i Magdalena Łoś.
***
Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki
Prowadzenie: Klaudia Baranowska
Data emisji: 12.12.2019
Godzina emisji: 19.00
***
Giovanni Antonini, flecista i dyrygent, który swoją karierę rozpoczynał ponad trzydzieści lat temu, jest jedną z kluczowych postaci nurtu wykonawstwa historycznego. Ten charyzmatyczny wirtuoz i muzyk o nieokiełznanej wyobraźni brzmieniowej, założyciel i kierownik artystyczny zespołu Il Giardino Armonico, od lat zachwyca z jednej strony maestrią techniczną, z drugiej nowatorskimi odczytaniami dobrze znanych utworów oraz odkryciami repertuarowymi. Jego znakiem firmowym jest muzyka Antonia Vivaldiego, ale równie chętnie sięga po dzieła z innych epok i kręgów kulturowych. W ostatnich latach zasłynął wybitnymi nagraniami symfonii Beethovena i szeroko komentowaną serią płyt z symfoniką Haydna. Chętnie działa na polu muzyki operowej, także tej XIX-wiecznej. W mediolańskiej La Scali prowadził wykonania oper Mozarta i Handla, na zaproszenie Sir Simone’a Rattle’a dyrygował Filharmonikami Berlińskimi. Współpracował z Cecilią Bartoli, Julią Lezhnevą, Viktorią Mullovą, Isabelle Faust, Giuliano Carmignolą, Katią i Marielle Labèque. Za płyty nagrane dla najbardziej prestiżowych wytwórni zdobył Diapason d’Or, Echo Preis, Gramophone Award, Grammy. Swoim koncertem na gdańskim festiwalu sprawi nie lada przyjemność wszystkim tym, którzy pamiętają początki jego kariery: program koncertu będzie częściowo pokrywał się z zawartością słynnej płyty z 1991 roku.
Włoskie koncerty zespołowe per il Santissimo Natale to jedyny w swoim rodzaju repertuar, który – jak chyba żaden inny – ewokuje nastrój najpiękniejszych świąt. Tego rodzaju dzieła, przeznaczone na typową barokową orkiestrę smyczkową, pisywali najwięksi mistrzowie: od Giuseppe Torellego, Francesca Manfrediniego czy Pietra Locatellego po Antonia Vivaldiego i Arcangela Corellego. Wszystkie utwory, wykorzystywane w ramach liturgii, zawierają część Pastorale – stylizację muzyki pasterskiej, która symbolizuję grę pasterzy przy betlejemskim żłóbku. Obowiązkowo słychać w nich nuty burdonowe, naśladujące pasterskie dudy, prostą harmonię, nieco sentymentalne, choć urokliwe, proste melodie, utrzymane w metrum melancholijnej siciliany. Pewną monotonię (choć przecież zniewalająco piękną!) przełamią koncerty na flet prosty i orkiestrę Vivaldiego. Instrument ten ma zresztą również konotacje pastoralne, a wolne części niektórych koncertów również zawierają kołyszące sicilianowe stylizacje.
materiały prasowe/bch