Orkiestrowe Donaueschingen

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2012 09:12
W ostatniej retransmisji z ubiegłorocznego festiwalu w Donaueschingen zaprezentujemy dzieła przeznaczone na duży aparat wykonawczy w wykonaniu solistów i orkiestry symfonicznej SWR.
Nina Janssen
Nina JanssenFoto: materiały promocyjne

Październikowe Donaueschinger Musiktage to najstarszy i jeden z najbardziej prestiżowych światowych festiwali nowej muzyki. Pierwsza impreza odbyła się w 1921 roku z inicjatywy tamtejszego Towarzystwa Przyjaciół Muzyki oraz pod patronatem takich kompozytorskich znakomitości, jak Ferruccio Busoni, Hans Pfitzner, Arthur Nikisch i Ryszard Strauss. Już trzy lata później tematem przewodnim festiwalu stała się - budząca wtedy silny opór - muzyka dwunastotonowa Schönberga, Weberna i Hauera.

Wybitnie progresywne tendencje Donaueschinger Musiktage uległy wyhamowaniu pod wpływem wydarzeń lat 30. oraz II wojny światowej. W tym okresie festiwal nie odbywał się lub przybierał zdeformowaną przez nazistów postać. Wielki renesans imprezy rozpoczyna się po 1945 roku, kiedy w jej organizację zaczyna się angażować Radio Południowo-Niemieckie: kameralistyka zastąpiona zostaje stopniowo przez sepktakularne koncerty orkiestrowe. I tak Donaueschinger Musiktage stają się głównym, obok festiwalu w Darmstadt, centrum powojennej awangardy. Ten status udało się utrzymać imprezie do dziś. Co roku pielgrzymują do Donaueschingen najwybitniejsi europejscy twórcy oraz wykonawcy. 

Zaprasza Ewa Szczecińska.

Program

Saed Haddad Kontra-Gewalt na klarnet i orkiestrę

Lars Petter Hagen To Zeitblom na orkiestrę

Andreas Dohmen zirckel/richtscheyt/flescher na orkiestrę

Wyk. Nina Janssen – klarnet, Lars Petter Hagen – narrator, Wieland Hoben – narrator, Orkiestra Symfoniczna SWR, François Xavier Roth - dyrygent

(Donaueschingen, 16.10.2011)

22 marca (czwartek), godz. 19:30

Czytaj także

Koncert prawykonań na Donaueschinger Musiktage

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2011 11:21
Żywiołowość i bezpośredniość, brzmienia akustyczne i elektroniczne zmieszane razem - oto muzyka młodego pokolenia. A wszystko w poszukiwaniu istoty człowieczeństwa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dźwięki pustyni - posłuchaj w Dwójce

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2012 21:30
Na pustyni nie szuka się samotności – jest się jej częścią. Nie jest się sam na sam ze sobą w romantycznym zachodnim stylu. Jest się po prostu samemu. Pustynia to najjaśniejsza z form nieobecności.
rozwiń zwiń