Autobiografia Berlioza i koncert na pojednanie w Wiedniu

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2013 15:30
Na retransmisję czerwcowego występu Wiedeńskich Filharmoników, z gościnnym udziałem dwójki znakomitych solistów - Volkharda Steude i Pétera Somodari, zaprasza Róża Światczyńska.
Złota Sala Musikverein w Wiedniu
Złota Sala Musikverein w WiedniuFoto: Hieke, lic. CC, wikipedia

Koncert podwójny Johannesa Brahmsa to dzieło pogodne, żywe i radosne mimo mollowej tonacji głównej. Wszystkie troski i niepokoje zostają przezwyciężone. Był to przecież utwór przeprosinowy, napisany na zgodę ze skrzypkiem Józefem Joachimem. Obaj artyści poróżnili się, gdy Joachim rozwodził się ze swoją żoną - Brahms wziął wtedy stronę pani Joachimowej.

W zupełnie innej tonacji emocjonalnej utrzymana jest Symfonia fantastyczna Hectora Berlioza. "Kompozytor miał zamiar przedstawić muzyką różne momenty z życia artysty. Plan do instrumentalnego dramatu bez tekstu musi być z góry wyjaśniony. Program niniejszy należy przeto uważać za jakby mówiony tekst opery, przedstawiający charakter i wyraz następujących po sobie części" - tymi słowy rozpoczął Hector Berlioz swoje omówienie programu Symfonii fantastycznej op. 14.

Oparte na motywie przewodnim (idée fixe) pięcioczęściowe dzieło opowiada historię nieco egzaltowanego młodzieńca, obdarzonego bujną fantazją artysty, który pod wpływem nieszczęśliwej miłości zażywa niemalże smiertelną dawkę opium. Program jest w dużej mierze autobiograficznej natury, a powstał pod wpływem uczucia kompozytora do aktorki Henrietty Smithson (znanej tez pod imieniem Harriet).

Na retransmisję z Wiednia Róża Światczyńska zaprasza we wtorkowy wieczór.

Program:

Johannes Brahms Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll op. 102

Hector Berlioz Symfonia fantastyczna op. 14

Wyk. Wiedeńscy Filharmonicy pod dyr. Tugana Sokhieva, Volkhard Steude - skrzypce,  Péter Somodari - wiolonczela

(Wiedeń, 9.06.2013)

29 października (wtorek), godz. 19.30

Zobacz więcej na temat: Johannes Brahms MUZYKA Wiedeń
Czytaj także

Czy Giuseppe Verdi jest nadal aktualny?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 12:00
Czy w XXI wieku widzimy w Verdim prekursora weryzmu muzycznego, poszukiwacza prawdy o świecie i człowieku? Czy może dzieło twórcy Rigoletta to dziś już tylko zamknięty rozdział historii opery? Na kilka dni przed dwusetną rocznicą urodzin Giuseppe Verdiego rozmawialiśmy o jego dziełach.
rozwiń zwiń