Libretto "Wesela Figara" napisał Lorenzo da Ponte wg komedii Pierre’a Beaumarchais'ego "Wesele Figara albo Szalony Dzień". Beaumarchais ukończył swe dzieło jeszcze pod koniec lat 70. XVIII w., ale oficjalna, pełna premiera miała miejsce w kwietniu 1784 roku w Teatrze Odeon w Paryżu (po latach, dodajmy, zmagania się z cenzurą). Zresztą wystawienie komedii w Wiedniu, na początku 1785 roku, zablokował cesarz Józef II.
Premiera opery Mozarta odbyła się w Wiedniu 1 maja 1786 roku, czyli w dwa lata po premierze sztuki.
Jury "Płytowego Trybunału Dwójki" zdecydowało, że najlepszym
Alfred Poell (Hrabia Almaviva), Lisa della Casa (Hrabina Almaviva), Cesare Siepi (Figaro), Hilde Güden (Zuzanna), Suzanne Danco (Cherubin), Hilde Rössel-Majdan (Marcelina), Fernando Corena (Bartolo), Murray Dickie (Basilio), Wiener Staatsopernchor, Wiener Philharmoniker, Erich Kleiber (Decca 1955)
Pozostałe nagrania:
- Thomas Allen (Hrabia Almaviva), Kiri Te Kanawa (Hrabina Almaviva), Samuel Ramey (Figaro), Lucia Popp (Zuzanna), Frederica von Stade (Cherubin), Jane Berbié (Marcelina), Kurt Moll (Bartolo), Philip Langridge (Don Curzio), London Opera Chorus, London Philharmonic Orchestra, Sir Georg Solti (Londyn 1981; Decca 1982)
- Simon Keenlyside (Hrabia Almaviva), Véronique Gens (Hrabina Almaviva), Lorenzo Ragazzo (Figaro), Patrizia Ciofi (Zuzanna), Angelika Kirchschlager (Cherubin), Marie McLaughlin (Marcelina), Antonio Abete (Bartolo), Kobie van Rensburg (Don Curzio), Collegium Vocale Gent, Concerti Köln, René Jacobs (Kolonia 2003, Harmonia Mundi 2004)
- Bo Skovhus (Hrabia Almaviva), Dorothea Röschmann (Hrabina Almaviva), Ildebrando D’Arcangelo (Figaro), Anna Netrebko (Zuzanna), Christine Schäfer (Cherubin), Marie McLaughlin (Marcelina), Franz-Josef Selig (Bartolo), Olivier Ringelhahn (Don Curzio), Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor, Wiener Philharmoniker, Nikolaus Harnoncourt (Salzburg live 2006, DG 2007)
- Andrei Bondarenko (Hrabia Almaviva), Simone Kermes (Hrabina Almaviva), Christian Van Horn (Figaro), Fanie Antonelou (Greczynka, Zuzanna), Mary-Ellen Nesi (Cherubin), Maria Forsström (Marcelina), Nikolai Loskutkin (Bartolo), James Elliott (Don Curzio), MusicaEterna (Chór i Orkiestra Opery i Baletu w Perm), Teodor Currentzis (Perm 2012, Sony Classical 2014)
- Thomas Hampson (Hrabia Almaviva), Sonya Yoncheva (Hrabina Almaviva), Luca Pisaroni (Figaro), Christiane Karg (Zuzanna), Angela Brower (Cherubin), Anne-Sofie von Otter (Marcelina), Maurizio Muraro (Bartolo), Jean-Paul Fouchécourt (Don Curzio), Vocalensemble Rastatt, Chamber Orchestra of Europe, Yannick Nézet-Séquin (Baden-Baden 2015, DG 2016)
***
Plan słuchania:
I runda
Uwertura + Aria Figara (I akt) Non più andrai, farfallone amoroso
II runda
Duettino Hrabiego i Zuzanny (III akt) Crudel! Perché finora farmi languir cosi?
III runda
Arietta Cherubina (I akt) Voi che sapete che cosa è amor + Duettino Hrabiny i Zuzanny (III akt) Canoznetta sull’aria – Che soave zeffiretto
Finał
Sekstet Marceliny, Figara, Bartola, Don Curzia, Hrabiego i Zuzanny (III akt) Riconosci in questo amplesso
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadzi: Jacek Hawryluk
Goście: Dorota Kozińska, Anna Radziejewska i Piotr Kamiński
Data emisji: 13.05.2017
Godzina emisji: 17.00
jp/mc