Moniuszko jest arcypolski?

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2019 14:14
Co to znaczy, że utwory Moniuszki są polskimi operami narodowymi? W czym ta narodowość się przejawia? Dlaczego uznane zostały jednogłośnie za operową emanację polskości?
Audio
  • Moniuszko jest arcypolski? (Dwójka/Moniuszko - historia prawdziwa)
Scena z przedstawienia Straszny dwór Stanisława Moniuszki w wykonaniu uczennic żeńskiego Prywatnego Gimnazjum Jadwigi Taczanowskiej, czasy przedwojenne
Scena z przedstawienia "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki w wykonaniu uczennic żeńskiego Prywatnego Gimnazjum Jadwigi Taczanowskiej, czasy przedwojenne Foto: Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego

Niektóre opery Stanisława Moniuszki uważane były i są za dzieła narodowe - takie zresztą miały być w zamierzeniu ich twórcy. O narodowym charakterze "Halki" czy "Strasznego dworu" mówi się i pisze od momentu ich wystawienia. Trudno byłoby wskazać na twórczość operową jakiegokolwiek innego kompozytora, która mogłaby konkurować z polskością dzieł Moniuszki. Temat narodowego charakteru dzieł operowych Moniuszki wydaje się oczywisty, powinien być więc znakomicie przebadany i opisany. A jednak w literaturze właściwie nie ma odpowiedzi na pytanie, na czym narodowość dzieł autora "Hrabiny" polega. Problem z uchwyceniem przejawów charakteru narodowego oper Moniuszki mieli już komentatorzy dziewiętnastowieczni. Co ciekawe, wielu z nich zauważyło, że sama muzyka bywa narodowa nadzwyczaj rzadko…

O polskości dzieł Moniuszki rozmawialiśmy z prof. Elżbietą Nowicką z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrektor Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM.


Moniuszko_Serwis_1200x660.jpg
Rok Moniuszki w Polskim Radiu

***

Przygotował: Piotr Matwiejczuk

Data emisji: 12.06.2019

Godzina emisji: 22.00

jp/pg

Czytaj także

Niedostępna, obiecująca, przygnębiająca. Warszawa w biografii Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2019 09:46
- W 1827 roku ośmioletni Staś po raz pierwszy, wraz z rodzicami, przyjechał do Warszawy, żeby uczyć się w Kolegium Pijarskim. Ze względów zdrowotnych trzymać musiano go jednak w domu, nie miał więc kontaktu z kolegami ani z nauczycielami - mówiła w Dwójce prof. Magdalena Dziadek z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przekonania estetyczne twórcy "Strasznego dworu"

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2019 16:46
Gościem audycji była prof. Magdalena Dziadek z Uniwersytetu Jagiellońskiego, która przybliżyła poglądy na sztukę, opinie i oceny estetyczne oraz formację intelektualną Stanisława Moniuszki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stanisław Moniuszko i teatr

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2019 16:34
W jakim stopniu Moniuszko mógł kształtować oblicze repertuarowe sceny, wpływać na zespół i wykonania, na charakter przedstawień, na upodobania publiczności? O tym rozmawialiśmy w audycji "Moniuszko - historia prawdziwa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Opera narodowa. Poprzednicy Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2019 20:08
W audycji szukaliśmy odpowiedzi na pytania, kim byli w zakresie muzyki scenicznej poprzednicy Moniuszki, jaką rolę odegrali w powstaniu i historii polskiej opery narodowej oraz jaka była ich rola w historii teatru warszawskiego.
rozwiń zwiń