Niedostępna, obiecująca, przygnębiająca. Warszawa w biografii Stanisława Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2019 09:46
- W 1827 roku ośmioletni Staś po raz pierwszy, wraz z rodzicami, przyjechał do Warszawy, żeby uczyć się w Kolegium Pijarskim. Ze względów zdrowotnych trzymać musiano go jednak w domu, nie miał więc kontaktu z kolegami ani z nauczycielami - mówiła w Dwójce prof. Magdalena Dziadek z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Audio
  • Warszawskie okresy w biografii Stanisława Moniuszki (Moniuszko - historia prawdziwa/Dwójka)
Pomnik Mickiewicza. Warszawa, Krakowskie Przedmieście
Pomnik Mickiewicza. Warszawa, Krakowskie PrzedmieścieFoto: Polona/domena publiczna

Moniuszko_Serwis_1200x660.jpg
Rok Moniuszki w Polskim Radiu

Życie muzyczne XIX-wiecznej Warszawy toczyło się wartkim nurtem, który jednak dość często zwalniał z powodów politycznych. Centrum życia muzycznego był Teatr Wielki, nad którym władzę sprawowali oficerowie wojska lub policji carskiej. Rząd wychodził ze słusznego założenia, że "ludzie, którzy spędzają czas w teatrze, mniej spiskują", dlatego na operę środków nie szczędził. Z kolei życie koncertowe toczyło się od przypadku do przypadku, a każdy okres niepokojów politycznych sprawiał, że miasto omijali nawet rodzimi artyści, choć zdarzało się, że odwiedzali Warszawę wielcy wirtuozi tamtych czasów, najczęściej robiąc sobie przystanek w drodze do Rosji.

Zapóźnienia w poznawaniu repertuaru, nawet jeszcze XVIII-wiecznego, były jednak duże. Tak – bardzo ogólnie – można opisać życie muzyczne Warszawy w XIX wieku. Ale był to wiek "długi' i bogaty w wydarzenia polityczne, które kładły się cieniem na kulturze polskiej, a więc i na życiu muzycznym. Dlatego w kontekście Stanisława Moniuszki trzeba mówić o kilku Warszawach. Mimo, że twórca "Halki" osiadł tutaj na dobre jesienią 1858 roku, to bywał w mieście również dużo wcześniej. 

Jak przekonywała prof. Magdalena Dziadek w Dwójkowym cyklu poświęconym kompozytorowi, w jego biografii można mówić o trzech Warszawach: niedostępnej, obiecującej i przygnębiającej. Dlaczego? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Moniuszko - historia prawdziwa 

Prowadził: Piotr Matwiejczuk

Gość: prof. Magdalena Dziadek (Uniwersytet Jagielloński)

Data emisji: 24.04.2019

Godzina emisji: 22.00

pg/bch

Czytaj także

Anna Hop: wyzwaniem było zestawienie Moniuszki z Fredrą

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2019 14:00
- Musiałam znaleźć sposób, jak połączyć dramaturgicznie "Męża i żonę" Fredry i muzycznie "Na kwaterze" Moniuszki – tłumaczyła Anna Hop, choreografka i reżyserka jednego z dwóch baletów, które złożą się na "Fredrianę", nowy spektakl Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Łukasz Borowicz: niechęć do "Parii" Moniuszki jest archaiczna

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2019 14:45
- "Parię" spotkał niezasłużony los. Niechęć do niej zasadza się na niechęci awangardy artystycznej współczesnej Moniuszce do opery w ogóle. W modzie było wówczas brzydzenie się tym gatunkiem, wieszczono jego koniec, Verdiego odsądzano od czci i wiary. Moniuszkę spotkało to samo. Ten trend na szczęście dawno się skończył – mówił w Dwójce ceniony dyrygent.
rozwiń zwiń