"Domówka z Dwójką" u Marcina Zdunika
13:26 Wybieram Dwójkę 14.09.2021 Zdunik Mozart.mp3 Karolina Nowotczyńska i Marcin Zdunik o albumie "Mozart. Symphonies & Duo" (Wybieram Dwójkę)
Album "Mozart. Symphonies & Duo", nagrany we współpracy z Elbląską Orkiestrą Kameralną oraz Markiem Mosiem, zawiera m.in. Symfonię koncertującą Es-dur KV 364, która po raz pierwszy została zarejestrowana w wersji na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę. Autorem transkrypcji jest Marcin Zdunik.
- Opracowanie głosu altówkowego na wiolonczelę przygotowałem wiele lat temu, z bardzo prozaicznej przyczyny. Miałem po prostu wielką chęć doświadczyć wykonywania tego arcydzieła, stwierdziłem więc, że nic nie stoi temu na przeszkodzie, a jest to zgodne z ówczesną praktyką - zdradził Marcin Zdunik. - Myślę, że wersja wiolonczelowa nie ma zastąpić altówki. To raczej nowy sposób na interpretację lubianego i znanego arcydzieła mistrza muzyki klasycznej. Takie reinterpretacje zawsze służą dziełu, tworzą nowy kontekst.
Czytaj też:
Karolina Nowotczyńska podkreśliła, że autorska wersja Symfonii koncertującej Mozarta jest jej pierwszym spotkaniem nie tylko z nową interpretacją, ale także z tym utworem Mozarta w ogóle. - Moje pierwsze wykonanie tej symfonii było od razu z wiolonczelą. Słuchałam wcześniej wielu wykonań na altówkę i mogę stwierdzić, że Marcin stworzył wspaniałą wersję, która brzmi tak, jakby to sam Mozart napisał oryginalnie na wiolonczelę - mówiła skrzypaczka.
Na krążku zarejestrowano również Symfonię A-dur KV 201/186a i Duo G-dur na skrzypce i altówkę KV 423, także w opracowaniu Marcina Zdunika na wiolonczelę. - Ten duet został dokomponowany do płyty, aby stworzyć pewną konsekwencję programową. Po prostu nagle pomyślałem, że przecież Mozart stworzył jeszcze dwa wspaniałe duety w zupełnie zaskakujących okolicznościach. On miał ich w ogóle nie napisać, ale ponieważ Michael Haydn - brat słynnego Józefa - pochorował się i nie mógł dokończyć swojego zamówienia, ten obowiązek przypadł w udziale Mozartowi - wyjaśniał muzyk.
Czytaj też:
- Wydaje mi się, że transkrypcja wiolonczelowa może rzucić nowe światło na utwór - zaznaczył Marcin Zdunik. - Rozszerzamy amplitudę brzmienia, bo w przypadku Duo G-dur na skrzypce i altówkę nie mamy do dyspozycji rejestrów basowych. W momencie gdy tę partię przepiszemy na wiolonczelę, możemy pozostać w oktawie altówki, ale równie dobrze możemy przenieść się oktawę w dół i stworzyć przestrzeń basową, która poszerza spektrum. Nie jest to ani lepsze, ani gorsze od oryginału. To po prostu nowa propozycja, która może okazać się dla niektórych inspirująca i ciekawa.
***
Prowadził: Jakub Kukla
Goście: Marcin Zdunik (wiolonczelista), Karolina Nowotczyńska (skrzypaczka i dyrektorka Elbląskiej Orkiestry Kameralnej)
Data emisji: 14.09.2021
Godzina emisji: 16.30
am